.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, November 29, 2010

0 Drama Melayu tidak berani paparkan realiti kemiskinan dalam ceritanya takut memalukan bangsa? Penonton mahukan realiti

ARKIB : 28/11/2010
Filem dan kemiskinan

sitijarum

BARU-baru ini Siti menonton kembali filem City of Joys. Filem tahun 1992 ini mengingatkan Siti kepada kemiskinan di kampung-kampung dan juga di sebalik beranda Kuala Lumpur. Sudut ini tidak ada dalam filem kita. Yang banyak digambarkan kemewahan anak-anak muda yang luar biasa dan keruntuhan sosial yang menggila kononnya itu satu realiti.

Bagi Siti penderitaan hidup watak lakonan Shabana Azmi dan Om Puri dalam City of Joys sangat menyayat hati. Pasti banyak yang sebak melihat kemiskinan yang menjadi identiti Calcutta ditampilkan dengan cukup berkesan oleh pengarah Roland Joffe.

Pengarah yang pernah menghasilkan The Killing Fields dan Mission ini biarpun melankolik tetapi menginsafkan. Setahu Siti, tidak ada filem Hindi yang menjana industri perfileman India menyingkap Calcutta sedaif City of Joys. Lokasi lorong belakang yang berdebu dan sesak adalah sangat artistik untuk filem ini.

Tapi berbeza dengan filem kita. Manusia dalam filem Melayu semuanya hebat-hebat belaka. Anak-anak mudanya yang menganggur pun memiliki motosikal besar atau kereta mewah. Mereka banyak menghabiskan masa di pub atau disko.

Filem bebas menyingkap apa saja tentang manusia. Dan tentunya tidak salah kalau filem Melayu asyik dengan dunia artis yang mewah. Buatlah kerana itu sebahagian daripada watak manusia.

Tetapi sesekali wajarlah ada watak seperti kanak-kanak yang terpaksa berhenti sekolah untuk membantu ayah menoreh getah. Atau si kecil yang layaknya bermain layang-layang di pantai tetapi menyabung nyawa di tengah lautan diangkat ke filem.

Tetapi kebanyakan pengusaha filem Melayu tidak tertarik dengan watak-watak dalam keluarga daif yang pendapatan semusim sama dengan harga sepasang kasut seorang menteri.

Lalu jangan melatah seandainya Roland Joffe misalnya menceritakan tentang budak Melayu yang masih berkaki ayam dalam filem terbarunya. Atau menghasilkan City of Joys II berlatarkan Pulau Pinang yang maju tapi orang-orang Melayu terus merempat dan akhirnya pupus.

SITI JARUM: Jom enjoy

0 comments: