.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 12, 2010

0 Cucu P Ramlee dan Hukum Faraid

Tidak puas hati, menantu Seniman Agung bikin kecoh






KUALA LUMPUR 11 Nov. - Majlis pelancaran Duit Syiling P. Ramlee di Balai Seni Lukis Negara di sini hari ini, kecoh apabila menantu Seniman Agung itu, Suria Bakar, 55, (gambar) tidak berpuas hati dengan penganjuran majlis tersebut.

Suria yang hadir bersama anak bongsunya, Zakaria Nasir, 18, mendakwa, penganjur majlis itu, Kuala Lumpur Mint (KL Mint) tidak mendapat persetujuan daripada mereka anak-beranak yang merupakan pewaris kepada P. Ramlee.

Ketika ditemu bual oleh pihak media, Suria memberitahu, beliau dan anak- anaknya tidak pernah menyatakan persetujuan untuk mengizinkan majlis itu berlangsung.

"Beberapa bulan lalu, wakil KL Mint datang ke rumah saya untuk mendapatkan persetujuan saya.

"Tetapi saya tidak bersetuju dengan cadangan itu walaupun keluarga kedua-dua bekas isteri Nasir iaitu Mariati dan Rashidah telah memberikan persetujuan mereka," jelasnya.

Bagaimanapun, Ketua Pegawai Eksekutif KL Mint, Othman Abdullah yang ditemui selepas itu menjelaskan, pihaknya telah berjumpa dengan Suria terlebih dahulu kerana menghormatinya sebagai balu kepada pewaris P. Ramlee.

Katanya, kesemua tujuh cucu P. Ramlee termasuk dua anak Nasir bersama Suria telah diberitahu mengenai majlis itu.

"Tiga anak Nasir bersama isteri pertamanya, Mariati dan dua anaknya bersama isteri kedua, Rashidah telah pun menyatakan persetujuan mereka secara bertulis melalui dokumen yang diserahkan," katanya.

"Cuma, anak-anak Suria sahaja yang tidak menyerahkan semula dokumen itu. Sekiranya mereka tidak bersetuju, mereka sepatutnya menyatakan sebab dalam dokumen yang diserahkan.

"Mengikut hukum Faraid, kami sebagai penganjur hanya perlu meminta kebenaran daripada pewaris yang sah iaitu cucu-cucu P. Ramlee tanpa perlu meminta kebenaran Suria," jawab Othman membalas semula kenyataan Suria.

Tambah Othman, pihaknya juga telah mencadangkan agar RM50,000 hasil daripada jualan syiling tersebut disalurkan untuk menubuhkan Yayasan P. Ramlee bagi tujuan menjaga hak serta isu royalti yang membabitkan seniman itu.

Majlis pelancaran itu dirasmikan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Selain mengumpul dana untuk menubuhkan Yayasan P. Ramlee, hasil jualan syiling tersebut juga akan disumbangkan kepada Tabung Kebajikan Karyawan.

0 comments: