.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, November 02, 2010

0 Cita-cita besar KRU dalam industri Filem. Ratus juta!

Bukan sekadar impian

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my
2010/11/02


MENJADI impian tiga anak muda ini untuk melihat KRU Studios sebagai pemangkin kemanjuan industri perfileman negara.

BILIK yang menempatkan kerja memasukkan kesan khas untuk filem Hikayat Merong Mahawangsa dan Karak dilakukan.
Kewujudan kompleks studio KRU menjadi satu lagi lambang kemegahan industri perfileman tanah air

APABILA Norman bersama dua adiknya, Yusry dan Edry Abdul Halim memasang impian untuk memiliki kompleks studio sendiri kira-kira tujuh tahun lalu, niat mereka bukan sekadar mengembangkan empayar muzik yang dibina hampir dua dekad sebelum itu. Malah mereka ingin sama-sama mengembangkan industri perfileman tanah air ke tahap lebih tinggi, termasuk memasarkannya ke peringkat global. Lalu, apabila April lalu KRU Studios di Cyberjaya mula beroperasi, mereka mahu melihat kompleks canggih terbabit sama-sama dimanfaatkan oleh semua penggiat seni - bukan sekadar pemuzik, sebaliknya pembikin filem serta pembuat iklan dan program televisyen.

Justeru, amat difahami apabila mereka seboleh-bolehnya enggan memanjangkan isu kegelisahan sesetengah pihak yang mendakwa ada kes lobi-melobi membabitkan mereka sehingga Magika menang besar pada Festival Filem Malaysia (FFM) ke-23 yang baru berlalu.

Bagi mereka, ada agenda lebih besar yang harus diberikan perhatian, bukan berbalah dengan mana-mana pihak yang tidak berpuas hati apabila kejayaan tidak dapat digapai.

Ketiga-tiganya pernah berada di pihak yang tewas. Namun, mereka sentiasa belajar daripada pengalaman lalu, untuk meningkatkan produk KRU agar lebih bermutu.
Lebih daripada itu, KRU amat mengharapkan kerjasama daripada semua pembikin filem negara ini, tanpa mengira rakan mahupun ‘lawan’. Tidak cukup dengan hanya mereka yang memandang jauh, jika pencapaian lebih baik ingin dikecapi dalam industri terbabit.

Kewujudan kompleks studio KRU di Cyberjaya pula, antara langkah besar trio adik-beradik ini untuk memajukan lagi dunia perfileman tanah air.

Dibina di atas tanah seluar 15.39 ekar, fasa awalnya sudah pun siap, dengan bangunan dua tingkat yang turut memuatkan studio tertutup atau sound stage utama yang dibina dengan ukuran sekitar 10,000 kaki persegi, manakala studio kedua lebih kecil, sekitar 2,500 kaki persegi.

Antara produk yang sudah pun dirakam di studio berkenaan ialah filem terbaru KRU, Karak, serta klip video peserta Akademi Fantasia musim kelapan (AF8).

Menurut Norman yang juga Presiden Eksekutif KRU Studios, turut disediakan di kompleks yang direka oleh pelakon Azhar Sulaiman itu ialah beberapa studio suntingan yang boleh digunakan untuk melengkapkan proses keseluruhan produksi, daripada pengiklanan komersial televisyen hingga ke filem cereka.

Manakala serangkaian bilik disediakan untuk proses pewarnaan yang juga proses akhir dalam melengkapkan sesebuah produk untuk memastikan ia terhasil dengan kualiti terbaik.

"Kemudahan lebih lengkap 3D dan VFX, studio suntingan HD, studio rakaman, sound stage dan penata alih suara dan kesan bunyi disediakan untuk memastikan penghasilan sesuatu produk mencapai kepuasan optimum, selaras dengan pemasaran tempatan dan antarabangsa," katanya kepada sekumpulan wakil media yang mengikuti lawatan ke kompleks berkenaan, 29 Oktober lalu.

Kemudahan untuk penggiat filem

Diadakan sama pada hari itu ialah majlis kesyukuran sempena kejayaan KRU Studios pada FFM23, menerusi filem Magika dan My Spy. Hadir sama pada majlis berkenaan ialah Ketua Pegawai Kreatif KRU Studios, Yusry; dan Ketua Pegawai Teknikalnya, Edry; serta kru filem Magika. Pelakon Maya Karin yang kebetulan menyambut hari lahirnya yang ke-31 hari itu turut memeriahkan acara.

"Kami amat berbesar hati dan bersyukur dengan sokongan diberikan Cyberview, yang memudahkan lagi usaha kami untuk memberikan perkhidmatan “one-stop-solution” yang pelbagai dari awal hingga akhir proses penerbitan filem, rancangan televisyen, muzik dan iklan," katanya.

Menafikan kompleks terbabit terhasil atas dana jutaan ringgit, sebaliknya berdasarkan perjanjian perniagaan yang dimeterai, Norman bagaimanapun mendedahkan mereka memasang impian untuk memiliki sepenuhnya kompleks terbabit dalam masa 10 tahun lagi.

"Studio yang ada ketika ini bernilai kira-kira RM85 juta termasuk segala kelengkapan yang tersedia. Kami menjangkakan nilai itu bertambah RM10 juta lagi apabila kelengkapan terbaru termasuk teknologi 3D stereoskopik dimiliki dalam masa setahun lagi," katanya yang ingin melihat pembikinan filem antarabangsa dengan bintang kelas A akan dapat dilakukan di studio berkenaan suatu masa nanti.

Menyentuh mengenai perancangan penerbitan filem syarikat itu sendiri, Norman memaklumkan, pada tahun depan mereka sudah pun menyediakan tujuh judul filem cereka untuk peminat.

"Judul berkenaan ialah Ribbit (animasi 3D yang diusahakan bersama penerbit filem Alpha & Omega, Crest Animation Productions), filem epik Vikingdom, Hantu Kapchai (arahan Ghaz Abu Bakar), Cinta Kura-Kura (arahan Nizam Zakaria), 29 Februari (muzikal arahan Edry), Cicakman 3D (penjenamaan semula) dan Karak (arahan Yusry)," katanya.

Filem Karak bakal menemui penonton sekitar April atau Mei tahun depan. Filem yang menelan belanja RM1.3 juta itu masih dalam peringkat pasca produksi. Ia antara lain dibintangi juara AF8, Shahir.

Hikayat Merong Mahawangsa atau judul antarabangsanya The Malay Chronicles: Bloodlines pula muncul filem Melayu terbesar akan diedarkan di seluruh dunia. Difahamkan, sehingga kini filem yang mengambil masa sembilan bulan untuk disiapkan proses kesan visual atau CGInya itu bakal ditayangkan di 50 negara termasuk Kanada, Amerika Syarikat, New Zealand, China, Thailand, Vietnam, Russia, serta hampir keseluruhan negara Eropah dan Timur Tengah.

Filem terbabit akan ditayangkan di Los Angeles, California, pada 4 dan 5 November ini sempena acara The American Film Market (AFM).

0 comments: