.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, October 20, 2010

0 Trend pembaca berita di Malaysia

Berita Harian Online laman berita nombor satu


2010/10/19
KUALA LUMPUR: Berita Harian Online menjadi laman berita tempatan nombor satu, mengatasi laman web akhbar arus perdana dan portal berita lain menerusi laporan kajian terbaru agensi penyelidikan media, Nielsen, mengenai corak pilihan pembaca akhbar online utama.

Nielsen Media Index bagi tempoh kajian dari Julai tahun lalu hingga Jun lalu menunjukkan Berita Harian Online menjadi pilihan 33 peratus daripada 1.4 juta pembaca, diikuti satu lagi penerbitan Kumpulan The New Straits Times Press (M) Bhd, MyMetro (Harian Metro) dengan 29 peratus dan NST Online di tempat keenam dengan 11 peratus. Mengikut laporan itu, pesaing luar terdekat ialah The Star di tempat ketiga dengan 29 peratus; Utusan (19 peratus); dan Malaysiakini (18 peratus). Indeks itu juga menunjukkan dua laman web akhbar berbahasa Cina iaitu Sin Chew di tempat ketujuh dengan 11 peratus dan China Press kelapan dengan 8 peratus.

Bagi segmen corak pilihan akhbar, Berita Harian/Berita Minggu di tempat kedua dengan 1.49 juta pembaca. Tempat pertama adalah Harian Metro/Metro Ahad dengan 3.61 juta pembaca.

Kajian itu juga menunjukkan peratusan mereka yang membaca akhbar bercetak masih jauh mendahului versi online iaitu 72 peratus. Jumlah mereka yang hanya membaca versi online ialah 1 peratus manakala 9 peratus membaca kedua-duanya.

Sementara itu, Berita Harian Online terus mendahului pesaing lain dari segi penyertaan laman sosial dengan 232,776 peserta Facebook sejak dilancarkan hampir setahun lalu.

0 comments: