.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 03, 2010

0 Tertarik dengan sinopsis telefilem SORONG PAPAN TARIK PAPAN di TV 1

Kisah bapa tak percayakan anak sendiri


2010/10/02


Azza AFIBARAT pepatah, kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Begitulah yang berlaku dalam diri seseorang itu apabila lebih mengutamakan orang lain berbanding anak sendiri tanpa menyedari anak itulah yang bakal membela nasib mereka kelak, berbanding orang lain.

Kisah sama diangkat Radio Televisyen Malaysia (RTM) menerusi telefilem Sorong Papan Tarik Papan yang akan disiarkan stesen itu Ahad ini, jam 10.05 pagi, mengisi slot Panggung Ahad di TV1. Telefilem yang dijayakan pelakon seperti Jantan Osman, Kismah Johar, Abon, Nazaruddin Abu Jamil, Azza AF, Zulkifli Daud dan Yang Kassim mengisahkan paparan realiti seharian seorang bapa bernama Pak Jalal. Pak Jalal amat kedekut dan garang terutama terhadap tiga anaknya iaitu Mamat, Mail dan Seri. Dia juga bersikap sedemikian terhadap isterinya, Mak Minah.

Walaupun dia seorang yang kaya dengan memiliki dusun buah-buahan serta ladang ternakan kambing yang besar, namun Pak Jalal sering memandang rendah terhadap Mamat dan Mail, sebaliknya dia lebih mempercayai pekerja ladangnya iaitu Joko dan Hameed.

Mamat dan Mail pernah meminta modal sebanyak RM10,000 daripada Pak Jalal untuk memulakan perniagaan tetapi permintaan mereka tidak diendahkan. Mamat terpaksa memperdayakan bapanya menerusi helah dengan menculik adik mereka, Seri. Mereka meminta wang tebusan sebanyak RM10,000 daripada Pak Jalal. Selain ingin memulakan perniagaan, mereka juga mahu memberi sedikit pengajaran atas sikap kedekut bapanya itu.

Setelah mendapat wang tebusan itu, Mamat dan Mail berhijrah ke bandar lalu menubuhkan Syarikat 2M (Syarikat Mamat dan Mail / Macam-Macam). Mereka berjaya dalam perniagaan dan menjadi pengedar utama Produk Gula Herba.
Sewaktu ketiadaan Mamat dan Mail, Pak Jalal jatuh sakit dan tidak dapat bangun. Joko dan Hameed yang diharapkan menjaga ternakan pula melarikan diri bersama kesemua kambingnya.

Pak Jalal benar-benar marah dan mula sedar selama ini dia hanya mempercayai pekerjanya itu berbanding kedua anak lelaki sendiri. Ketika sakit juga Pak Jalal meminum Produk Gula Herba, yang menyembuhkan kakinya.

Mamat dan Mail akhirnya pulang ke kampung dengan kejayaan. Mereka juga mengumumkan untuk terus menetap di kampung bagi mendirikan sebuah kilang dan turut menawarkan pekerjaan kepada penduduk kampung.

Melihat kejayaan Mamat dan Mail, Pak Jalal malu dan insaf akan kesilapannya. Dia kini sedar betapa sikap anaknya itu cukup berbeza daripada dirinya sendiri.

Namun adakah dia mampu menerima kebenaran penculikan terhadap Seri yang pernah dilakukan mereka dulu? Sama-sama saksikan kesudahan telefilem Sorong Papan Tarik papan dalam slot Panggung Ahad, di TV1.

0 comments: