.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 10, 2010

0 Sedangkan Iqbal juara Pilih Kasih susah cari makan, inikan pula yang tidak ada nama? Jangan mengharap sangat nanti kecewa!

Juara Pilih Kasih tak popular?


IQBAL mengakui dirinya masih tidak popular walaupun bergelar juara program Pilih Kasih.




SEJAK jadi juara Pilih Kasih pada 16 Ogos tahun lalu, senyap saja, tak dapat tawaran berlakon ke?

Eh, saya sudah berlakon empat telemovie, empat drama bersiri, senyap lagi ke? Saya juga dapat berlakon filem pertama berjudul Abu Ya yang penggambaran dilakukan pada bulan Ramadan lalu. Esok (Khamis lalu) saya akan mula penggambaran drama bersiri 13 episod bertajuk Songkok.

Empat drama saja? Berbaloi ke jadi juara?

Sikit ke tu bang? Saya rasa banyak jika hendak dibanding sebelum masuk Pilih Kasih. Dulu hendak dapat tawaran berlakon sekali dalam setahun pun susah. Dan yang penting, hampir semua tawaran berlakon itu saya mendapat watak utama. Itu perbezaan besar dan saya rasa berbaloilah.

Iqbal rasa popular ke selepas jadi juara Pilih Kasih?

Tak popular pun, baru ditahap nama hendak naik kerana saya masih budak baru dalam industri. Setiap kali saya pergi ke lokasi penggambaran, saya letak dalam minda saya macam hendak ambil SPM. Ini kerana banyak lagi ilmu lakonan yang saya perlu belajar. Sebenar Pilih Kasih bukan tempat mencari popular semata-mata tetapi hanya tempat menjual nama supaya orang kenal.

Kalau saya kata awak macam tak popular langsung, senyap sunyi, marah tak?

Saya tak kisah orang nak kata apa. Mereka tidak tahu antara perbezaan menjadi penyanyi dan pelakon. Jadi penyanyi mudah sikit hendak popular kalau rezeki tiba-tiba satu lagu popular. Bidang lakonan ni kena ambil masa untuk popular kerana perlu bermula dari bawah.

Agaknya sebab ada yang kata Iqbal ni harap muka saja jambu, lakonan ‘ala-ala’ saja? Sebab tu tak laku sangat kan?

Saya tak guna muka untuk ceburi bidang lakonan kerana lakonan adalah jiwa seni saya. Saya beri sepenuh hati apabila berlakon.

Iqbal juga dikatakan tak sesuai untuk watak hero kerana nampak lembik dan tak macho kalau hendak dibandingkan dengan Remy Ishak, Fizz Fairuz dan Farid Kamil?

Sebenarnya watak hero ikut jalan cerita. Ada watak yang memerlukan hero yang macho dan ada juga watak yang mahukan hero yang nampak baik dan muka jambu.

Tak sedihkah nasib diri macam ni? Orang lain kalau jadi juara program realiti boleh popular tetapi Iqbal sebaliknya?

Saya tak sedih pun walaupun ramai orang yang masih tak kenal saya. Lagi orang tak kenal saya, lagi tu saya nak kenalkan diri saya. Saya masih muda dan ada waktu lagi nak mencipta nama.

Rosyam Nor selaku penerbit program ada bagi tawaran berlakon tak?

Ada, satu drama saja.

La, syarikat dia kan buat banyak drama, kenapa satu tawaran saja? Sepatutnya dialah yang menaikkan nama Iqbal.

Okeylah tu, walaupun satu tawaran ada juga. Syukur, Alhamdulilah.

Tak kecik hati dengan Rosyam?

Saya tak kisah sangat. Saya pun faham, sebenarnya banyak watak dalam drama-drama terbitan Rosyam tidak sesuai dengan saya.

Maknanya syarikat dia tak tolong naikkan nama Iqbal, setuju tak?

Kalau isu naik nama tu, saya rasa Suhan Movie dah berjaya menaikkan nama saya sebagai juara.Orang tahu siapa juara Pilih Kasih, Iqbal, okeylah tu.

Ada yang kata Pilih Kasih musim pertama macam gagal sebab tiada pemenang yang betul-betul diterima industri, setuju?

Siapa kata gagal? Pada saya ia tak gagal. Ia jadi platform untuk mendapat ilmu yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit walaupun bernilai RM1 juta. Peluang dan ilmu yang diberikan dalam Pilih Kasih betul-betul berharga. Bukan senang nak jadi juara. Kalau diberi peluang, saya nak masuk balik Pilih Kasih musim kedua.Banyak yang boleh belajar sebenarnya di situ.

Nama Iqbal ‘sendu’, bila-bila masa saja juara ke-dua akan menenggelamkan nama Iqbal?Sudah bersedia hadapi realiti itu?

Itu semua cabaran. Tetapi saya pun perlu berusaha gigih, tak boleh duduk diam dan mengalah. Yang penting saya jangan cepat putus asa.

Dengar cerita pernah mengamuk gara-gara kecewa sebab tak dapat tawaran, betul ke? Awak koyak replika cek Pilih Kasih lepas tiga bulan tak dapat tawaran berlakon, betul ke?

Betul tu. Saya tertekan sangat ketika itu akibat menghadapi masalah kewangan. Saya yang tanggung keluarga sekarang. Ayah dah pencen dan mak hanya jaga anak orang. Saya ada seorang adik lagi.

0 comments: