.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 31, 2010

0 Realiti bisnes tv di Malaysia

CAK: Penerbit bayar 'ciput'

MEMANG tak logik apabila CAK mendengar kisah sedih seorang teman yang bekerja sebagai pembantu produksi untuk sebuah syarikat penerbitan ini. Ikut pada profil si pemilik syarikat yang juga penerbit drama popular ini, memang bergaya orangnya. Namun di sebalik gaya itu, tahi hidungnya masin!

CAK memang suka sebuah drama bersiri terbitan syarikatnya yang ditayangkan baru-baru ini. Kalau petang saja, CAK duduk tercongok depan TV menunggu drama penuh emosi itu. Namun siapa sangka, di sebalik pembikinannya, semua kru dan pelakon, termasuk seorang jurusolek, terpaksa mengikat perut sebab si penerbit tadi cukup berkira.


Patutlah sebelum ini teman CAK yang memang senior dalam arena solekan mengadu dia terpaksa menolak satu ‘job’ besar untuk drama bersiri kerana bayaran diberi tidak masuk akal. Tanpa berselindung, bayaran yang ingin diberi kepada teman CAK tadi sangat menyedihkan. Malah, ia satu perbuatan yang mengaibkan.


Dua puluh episod, luar bandar dan siap ada mekap kesan khas lagi, tapi si penerbit cuma mampu bayar RM5,000.




Melihat hasil drama itu, CAK kagum dengan komitmen setiap pelakonnya dalam membawa watak masing-masing. Walaupun ada yang terpaksa berlapar kerana memikirkan bayaran kecil, produksi itu berjalan lancar. Memang kasihan sangat dengan semua pelakon dan kru terbabit.

0 comments: