.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 17, 2010

0 Rajin mencari maklumat, sains, matematik dan teknologi, menguasai bahasa kebangsaan dan penekanan nilai dalam pendidikan

4 perkara untuk laksanakan sistem pendidikan negara
16/10/2010 4:43pm


KUALA LUMPUR 16 Okt. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menggariskan empat perkara yang perlu diberi perhatian dalam pelaksanaan sistem pendidikan negara, termasuk membangunkan intelek di kalangan generasi baru yang boleh berfikir secara kreatif dan inovatif.

Perdana Menteri berkata, kerajaan perlu memupuk generasi baru yang sangat tinggi daya ingin tahu kerana ini membuka ruang buat mereka untuk mencari maklumat.

"Kalau seseorang itu punyai daya ingin tahu tinggi, dia akan rajin baca buku, akan rajin cari sumber maklumat. Dia akan merupakan seorang individu yang akan sentiasa mahu meningkatkan pengetahuan sepanjang hayatnya,” katanya pada Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia bersama Perdana Menteri di Stadium Putra, Bukit Jalil di sini, hari ini.

Semasa menggariskan perkara kedua, beliau berkata, untuk mencapai status negara maju pada 2020, pengajaran dan pembelajaran sains, matematik dan teknologi perlu diperkukuhkan kerana ini merupakan bidang yang rakyat Malaysia mesti memiliki kekuatan.

Menyentuh perkara ketiga, Najib berkata, beliau ingin melihat masyarakat menjurus ke arah masyarakat bilingual yang dapat bertutur dan menguasai bahasa kebangsaan dengan baik kerana ia jati diri yang harus diperjuangkan selain menguasai kefasihan Bahasa Inggeris.

Najib berkata, perkara keempat melibatkan penekanan kepada nilai dalam pendidikan untuk mendidik anak bangsa supaya tidak mudah menyongsang daripada segi perilaku dan tindakan yang boleh merosakkan kepentingan masyarakat. – Bernama

0 comments: