.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, October 05, 2010

0 Rahsia bisnes TV3 semasa Hari Raya Aidilfitri 2010

TV3 masih pilihan utama

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/10/05
Mentor catat rating tertinggi kerana penampilan artis yang baru dan segar

PROGRAM yang disiarkan oleh TV3 sepanjang musim raya masih menjadi pilihan utama penonton dengan kebanyakannya mencatatkan rating lebih dua juta tontonan.

Mentro Raya menjadi program paling tinggi dengan catatan 3.3 juta penonton mengatasi Datuk Siti Nurhaliza, Anuar Zain dan Faizal Tahir meskipun ketiga-tiganya penyanyi bernama besar. Ini juga kejayaan pertama untuk program hiburan apabila muncul nombor satu sedangkan sebelum ini kedudukan itu sering kali dikuasai program berbentuk drama mahupun filem tempatan. Selain itu, TV3 turut mencatatkan prestasi cemerlang apabila berjaya mengekalkan kedudukan kukuh dengan meraih jumlah penonton tertinggi untuk hampir ke semua program sepanjang minggu raya mengatasi saluran tempatan yang lain.

Ketua Pegawai Eksekutif Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad (MPB), Datuk Seri Farid Ridzuan yang ditemui ketika majlis rumah terbuka MPB di Sri Pentas baru-baru ini berkata, persiapan lebih awal penyumbang kepada kejayaan program terbitan TV3.

Ia juga adalah usaha MPB mengurangkan jumlah program raya terbitannya sebaliknya memberi keutamaan kepada mutu kandungan sesebuah program yang hendak disiarkan.

“Selalunya persiapan dibuat antara lima hingga tujuh bulan sebelum Aidilfitri tetapi kali ini persiapan lebih awal dilakukan. Tahun ini juga, kami mengurangkan program raya tetapi kita lebih fokus dengan kualiti. Kami menumpukan kepada program raya minggu pertama saja.
“Setiap program terbitan TV3 dihasilkan berdasarkan kajian yang dilakukan ke atas penonton ketika acara Jom Heboh. Program kami diterbitkan berdasarkan populariti dan permintaan daripada penonton.

“Mentor adalah muncul program paling konsisten jumlah penontonnya. Setiap kali muncul di kaca televisyen, program berkenaan mampu meraih purata dua juta penonton. Sempena musim perayaan pula, Mentor menjadi program paling tinggi jumlah penonton.

Ini disebabkan kelainan kepada barisan artis yang ditampilkan dalam program ini yang tiada di mana-mana stesen lain.

“Berbanding penyanyi lain, mereka bukan saja muncul di program terbitan TV3, tetapi wajah mereka juga boleh dilihat di stesen TV lain. Mungkin disebabkan itu ratings program mereka terpaksa dibahagikan dengan stesen lain,” jelas Farid.

Oleh kerana sering muncul sebagai stesen TV nombor satu, Farid berkata ia memberi tekanan kepada pasukan produksi MPB.

Tekanan itu, katanya, bukan untuk bersaing dengan stesen TV lain tetapi bagaimana untuk meningkatkan lagi kualiti program di bawah terbitan MPB.

Menurutnya, pihaknya tidak memandang kepada persaingan daripada stesenTV lain kerana lazimnya pesaing sering mengikut jejak langkah mereka tetapi kepuasan penonton lebih menjadi keutamaan.

Selain mementingkan mutu program hiburan, TV3 juga amat mementingkan aspek yang sama untuk drama. Telefilem yang disairkan oleh TV3 iaitu Airmata Nur Salina menerusi slot Cerekarama, contohnya berjaya mencatat 2.5 juta penonton.

Slot berkenaan jelas Farid, umpama tiang seri kepada TV3 dan beliau akui tidak semua drama yang disiarkan di dalam slot Cerekarama mencapai mutu yang ditetapkan hampir 90 peratus adalah konsisten.

Malah slot berkenaan juga mendapat kepercayaan daripada pengiklan.

“Kami tahu standard yang penonton di TV3 mahukan. Pengiklan juga amat yakin dengan slot ini sehingga mereka berani membeli slot iklan tanpa menonton tajuk drama yang bakal disiarkan. Kami memang sentiasa mencari drama yang terbaik tetapi kami juga mengetahui syarikat produksi yang terkenal sentiasa sibuk.

“Selain slot Cerekarama, slot di waktu perdana seperti Samarinda juga mempunyai purata penonton mencecah dua juta orang seperti drama Syurgamu Ramadan baru-baru ini. Tidak timbul soal MPB pilih kasih, pantang bagi saya apabila orang melabelkan kami hanya memilih syarikat produksi dan juga pelakon tertentu kerana apa yang cuba kami hidangkan adalah demi kepuasan penonton,” katanya.

Antara program lain yang mencatat jumlah peratus tinggi sepanjang Syawal ialah Sampaikan Raya 2010 (31 peratus), Stylistika Siti (28 peratus), Syawal Pertama (41 peratus), Bas Raya (38 peratus), Bang Bang Boom Raya (30 peratus), Ewah Ewah Raya (35 peratus), Cheritera (33 peratus) dan Manikam Kalbu (30 peratus) dengan kadar penonton melebihi 1 juta penonton secara purata.

0 comments: