.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, October 12, 2010

0 Perkahwinan Dr Syeikh Muszaphar Shukor, angkasawan Malaysia pada 10.10.10

1,000 saksikan akad nikah angkasawan negara


2010/10/11


DR SHEIKH Muszaphar menyarungkan cincin ke jari isterinya, Dr Halina selepas majlis pernikahan mereka di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya, semalam.PUTRAJAYA: Angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor selamat diijabkabulkan dengan pasangannya, Dr Halina Mohd Yunos dengan sekali lafaz, di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini, semalam.

Dr Sheikh Muszaphar, 38, dan Dr Halina, 30, dinikahkan bapa pengantin perempuan, Lt Kol (B) Mohd Yunos Mohd Ali sambil disaksikan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali, dengan mas kahwin RM80 pada jam 11.40 pagi. Dr Sheikh Muszaphar tiba kira-kira jam 11 pagi bersama sembilan dulang hantaran, manakala Dr Halina tiba 10 minit kemudian diiringi 11 dulang hantaran untuk pihak lelaki. Kedua-dua pengantin kelihatan anggun mengenakan busana berwarna putih pada majlis akad nikah yang dihadiri lebih 1,000 tetamu.

Turut sama memberi restu ialah ibu Dr Halina, Habibah Endan, ibu bapa Sheikh Muszaphar, Datuk Sheikh Mustapha Sheikh Abdul Shukor dan Datin Zuraida Datuk Sheikh Ahmad.

Lebih menarik, pernikahan itu turut dihadiri beberapa angkasawan luar negara yang secara kebetulan berada di ibu negara sempena Kongres Planetary Association of Space Explorers (ASE) Ke-10 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), baru-baru ini.

Pasangan Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina yang bertunang awal tahun ini memilih 10 Oktober 2010 sempena ulang tahun ketiga mempelai lelaki ke angkasa lepas.
Dr Sheikh Muszaphar, ketika ditemui pemberita berkata, beliau gembira dan bersyukur kerana majlis itu berjalan lancar.

“Walaupun saya sudah berkahwin, saya masih Dr Sheikh Muszaphar yang sama dan akan terus mencurahkan bakti kepada negara dan memberikan ceramah kepada pelajar.

Dr Halina pula berharap rakyat Malaysia mendoakan kebahagiaan mereka sehingga ke akhir hayat.

“Saya gembira dan berterima kasih kepada mereka yang menjayakan majlis ini dan semua pihak yang banyak menyokong suami saya selama ini,” katanya.

Sementara itu, kira-kira 1,500 jemputan menghadiri majlis makan malam sempena perkahwinan Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina yang bertemakan Pahlawan Melayu Di Istana Kayangan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini, malam tadi.

Turut hadir, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah; Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Syed Sirajuddin Jamalullail dan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

0 comments: