.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, October 20, 2010

0 Kunci kejayaan UMNO ialah kebijaksanaan mengurus hubungan kaum dan mengekalkan kestabilan politik

'Bendung perasaan curiga antara kaum, hentikan debat perkauman'
KUALA LUMPUR 19 Okt. - Perasaan curiga antara kaum mesti dibendung segera dan debat perkauman mesti dihentikan sekarang.

Ketika membuat gesaan itu, Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan, jangan ada mana-mana kumpulan yang mempersoalkan hak keistimewaan Melayu dan bumiputera, serta hak-hak yang sah bagi kaum-kaum lain, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

''Hormatilah dan terimalah keluhuran Perlembagaan yang telah meletakkan asas-asas bagi negara kita.

''Saya yakin dan percaya, bahawa rasa curiga antara kaum akan dapat diatasi sekiranya semua kaum mendapat jaminan bahawa hak-hak mereka yang telah termaktub dalam Perlembagaan akan dipertahan dan dihormati dalam apa jua keadaan sekalipun,'' katanya.

Beliau membuat gesaan dan penegasan itu ketika merasmikan serentak Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri menarik perhatian bahawa debat perkauman dalam masyarakat juga semakin merumitkan keadaan.

Sehubungan itu beliau mengingatkan perdebatan tentang isu perkauman tanpa batasan boleh menimbulkan provokasi yang membakar sentimen perkauman.

''Kita tentu sekali tidak mahu percikan api kemarahan akhirnya menjadi letusan yang memusnahkan segala nikmat keamanan, kemakmuran dan perpaduan yang telah kita bina.

''Sanggupkah kita menggadaikan segala nikmat yang kita kecapi semata-mata kerana amarah perkauman? Hakikatnya, tiada siapa yang beruntung sekiranya perbalahan bermaharajalela. Kalah jadi abu, menang jadi arang,'' katanya.

Oleh itu Muhyiddin dalam ucapannya memberi jaminan kepada orang Melayu dan bumiputera, bahawa UMNO sebagai parti teras Melayu, akan terus mempertahankan hak-hak keistimewaan mereka, kedudukan agama Islam, kemuliaan institusi raja-raja Melayu, kedudukan Bahasa Melayu dan memastikan orang Melayu dan bumiputera mendapat pembelaan sosial dan ekonomi yang seadil-adilnya.

''Kepada kaum-kaum lain, UMNO sebagai parti teras kenegaraan tetap menghormati hak kaum-kaum lain seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan.

''Sebagai sebuah parti politik Melayu yang inklusif, dan berdasarkan rekod perjuangan UMNO selama ini, UMNO akan terus memastikan bahawa, di bawah teraju UMNO, tidak ada satu kaum pun yang akan ketinggalan dalam menikmati rahmat pembangunan dan kemajuan negara,'' katanya.

Kepada UMNO, Muhyiddin berkata, cabaran yang dihadapi oleh parti itu seterusnya ialah bagaimana untuk mengekalkan kejayaan dan memperkukuhkan perpaduan.

Beliau berkata, kunci kepada kejayaan UMNO selama ini ialah kebijaksanaannya dalam mengurus hubungan kaum dan mengekalkan kestabilan politik.

''Namun hakikatnya, kita tidak pernah sunyi daripada berhadapan dengan isu-isu yang menyentuh sensitiviti kaum.

''Walaupun secara umumnya hubungan kaum di Malaysia berada di tahap yang baik, namun masih kedengaran suara-suara yang mempersoalkan hak-hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera, serta hak-hak yang sah bagi kaum-kaum lain,'' katanya.

Kata Muhyiddin, jika perkara itu tidak diurus dengan baik, keadaan ini akan menimbulkan persepsi dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum bahawa kedudukan dan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan semakin terhakis.

Mengenai gagasan 1Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, beliau berkata, ia adalah satu gagasan perpaduan yang memberi jaminan hak kepada semua warga negara berlandaskan prinsip-prinsip Perlembagaan dan Rukunegara.

0 comments: