.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, October 19, 2010

0 Kaum pendatang digesa belajar budaya Jerman atau usaha wujudkan masyarakat majmuk gagal!

Jerman gagal wujud masyarakat majmuk

BERLIN 18 Okt. - Canselor Jerman, Angela Merkel mengakui usaha negara ini untuk mewujudkan sebuah masyarakat berbilang budaya telah gagal sama sekali.

Beliau menggesa kaum pendatang supaya mempelajari bahasa Jerman dan menerima nilai-nilai agama Kristian.

Merkel buat kali pertama menyuarakan pandangannya dalam perbahasan hangat yang dicetuskan oleh seorang anggota lembaga pengarah bank pusat baru-baru ini, yang mendakwa Jerman menjadi 'bertambah bodoh' disebabkan kemasukan pendatang Islam yang berpendidikan rendah dan tidak produktif.

"Multikulti (istilah Jerman bermaksud pelbagai budaya) iaitu konsep bahawa kita sekarang bahagia hidup di samping satu sama lain, sebenarnya tidak berjaya.

"Pendekatan itu telah gagal sama sekali," kata Merkel pada mesyuarat anggota muda parti Kesatuan Demokrat Kristian (CDU) pimpinan beliau di Potsdam, dekat Berlin, kelmarin.

Katanya, pendatang perlu berintegrasi dengan masyarakat majoriti dan menerima budaya serta nilai-nilai Jerman.

"Kita berasa terikat dengan nilai-nilai Kristian. Mereka yang tidak menerimanya tidak mempunyai tempat di negara ini," kata Canselor itu.

Tidak memadai untuk Jerman 'memberi subsidi kepada pendatang', sebaliknya negara ini berhak untuk membuat tuntutan ke atas mereka seperti menguasai bahasa Goethe (Jerman) dan meninggalkan amalan seperti kahwin paksa, ujar beliau.

Merkel berkata demikian seminggu selepas mengadakan rundingan dengan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan apabila kedua-dua pemimpin berikrar untuk meningkatkan usaha bagi memperbaiki rekod integrasi 2.5 juta anggota masyarakat Turki di Jerman.

Presiden Turki, Abdullah Gul dalam wawancara hujung minggu turut menggesa masyarakat Turki yang tinggal di Jerman supaya menguasai bahasa Jerman. - AFP

0 comments: