.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 17, 2010

0 Hebat di gelanggang hebat beramal. Bagaimana kaum cina dididik sehingga sangat ringan tulang menderma?

Contohi Chong Wei

Oleh Aizawati Ahmad, ZAZALI JAMIAN dan ASLIZA MUSA
sukan@utusan.com.my




Rosmah Mansor (tengah) mengabadikan kenangan bersama sebahagian daripada pihak yang bermurah hati memberi sumbangan kepada Yakeb dalam program majlis perhimpunan Atlet 1Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, semalam.



KUALA LUMPUR - Jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei bukan sahaja menjadi 'kesayangan' rakyat Malaysia kerana mengharumkan nama negara di pentas badminton antarabangsa, malah kerana sifatnya yang sangat pemurah.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui, pemain yang berasal dari Pulau Pinang itu seorang yang amat prihatin dan mengambil berat terhadap insan yang kurang bernasib baik.

Sejak Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (Yakeb) ditubuhkan dua tahun lalu, Chong Wei adalah atlet yang paling banyak menyumbang. Lebih RM300,000 daripada ganjaran hadiah kemenangan yang diberi oleh penaja telah disalurkan kepada Yakeb untuk membela nasib atlet yang masih mewakili negara atau telah bersara.

Chong Wei sebelum ini juga pernah menderma kepada mangsa gemba bumi di wilayah Sinchuan, China sejurus memenangi pingat perak Sukan Olimpik 2008.

Chong Wei ketika ditemui berkata, 50 peratus wang ganjaran kemenangan yang diberikan oleh penajanya, syarikat IRIS Corporation Berhad telah disalurkan kepada Yakeb setiap kali dia memenangi kejohanan yang disertainya.

''Adalah tanggungjawab saya untuk membantu atlet yang memerlukan sokongan dan bantuan.

''Sekarang saya yang membantu, siapa tahu apabila saya bersara satu hari kelak, mungkin saya pula memerlukan bantuan,'' katanya ketika ditemui pada majlis sambutan perayaan atlet 1Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini, semalam.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor selaku penaung Yakeb turut hadir pada majlis tersebut.

Turut mengikuti sikap pemurah Chong Wei ialah rakan sepasukannya iaitu beregu No. 1 dunia, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong.

Sementara itu, Pengerusi Eksekutif Yakeb, Datuk Paduka Dr. Mumtaz Jaffar menyeru atlet negara agar mencontohi sikap Chong Wei dan beregu negara yang sanggup berkongsi hadiah ganjaran kemenangan dengan insan yang memerlukan.

''Sikap Chong Wei ini wajar dicontohi.

"Dia membuktikan bahawa dia bukan sahaja seorang pemain yang hebat di gelanggang, malah turut mempunyai hati yang murni dengan melakukan amal kebajikan,'' kata Mumtaz.

0 comments: