.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 03, 2010

0 Filem Makan Doa dan Cinta lakonan Julia Robert bukanlah yang terbaik tetapi menarik untuk ditonton

Mesti Tonton: Bahagia selepas derita

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2010/10/02


JULIA ROBERTS bercinta bersama Javier Bardem dalam Eat Pray Love.

Eat Pray Love cetus motivasi

Judul: Eat Pray Love Pengarah: Ryan Murphy,Pelakon: Julia Roberts, Billy Crudup, Viola Davis, Richard Jenkins, James Franco, Javier Badam Berdasarkan buku tulisan: Elizabeth Gilbert Genre: Drama / Cinta
Tayangan: 30 September 2010

KETIKA hati mula berhenti untuk berharap dan perasaan putus asa menguasai diri, harapan membisikkan supaya jangan tunduk dan mengalah pada takdir yang melukakan. Walau sepahit manapun pengalaman yang dilalui, masih ada cahaya yang menanti di hujung terowong.

Kecewa dengan perceraian yang menyakitkan, seorang penulis, Liz Gilbert (lakonan Julia Roberts) memulakan pengembaraannya ke tiga negara dengan membawa sekeping hati yang luka.
Gilbert keluar dari zon selesanya dan sanggup mengambil risiko semata-mata untuk mengubah kehidupan. Dalam pengembaraannya itu, dia menemui keenakan makanan apabila berkunjung ke Itali, mempelajari kuasa doa ketika berada di India, seterusnya bertemu kedamaian dalaman serta cinta sejati sewaktu menjejak bumi Bali.

Filem arahan Ryan Murphy ini sebenarnya umpama sebuah motivasi untuk mereka yang kecewa dan putus asa di luar sana, supaya mereka tahu bahawa dunia belum berakhir hanya kerana sebuah perpisahan.

Watak Gilbert mengajar kita, andai mahukan perubahan dalam diri, sila keluar dari kepompong dan keluar melihat dunia ciptaan tuhan yang terbentang luas. Tidak siapa tahu, mungkin di luar sana nanti ada kebahagiaan yang menanti.

Memilih Julia Roberts sebagai pemegang watak Gilbert ialah pilihan yang tepat.
Julia bijak bermain dengan emosi seorang wanita yang keliru, kehilangan serta masih tercari-cari apakah sebenarnya yang dikehendaki dalam sebuah perhubungan.

Dengan menggunakan tiga perkara asas yang cukup dekat dengan kehidupan manusia iaitu makanan, doa dan cinta, penulis skrip bijak menggabungkan tiga elemen ini sehingga ia menjadi satu metafora yang menarik. Filem ini juga kaya dengan falsafah dan dialog yang mudah melekat dalam ingatan. Malah pemilihan tiga negara ini sebagai lokasi penggambaran juga membangkitkan mood untuk menjadikan filem ini seronok untuk ditonton.

Eat Pray Love mungkin bukan sebuah filem romantik yang terbaik kalau hendak dibandingkan dengan mana-mana filem pernah ditayangkan. Namun, ia tetap mempunyai keistimewaan tersendiri. Bagi mereka yang pernah membaca novelnya, jangan lupa menyaksikan filem ini kerana apa yang digambarkan penulis berkenaan dalam novel itu, divisualkan dengan cara yang lebih menarik oleh si sutradara.

0 comments: