.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 03, 2010

0 Cerita Harry Porter tidak akan seagung itu jika bukan dorongan kematian ibu penulisnya

Kisah Harry Potter belum selesai


2010/10/03
JK Rowling tak tolak kemungkinan teruskan pengembaraan ahli sihir muda

CHICAGO: Ia adalah berita yang amat dinantikan tukang sihir, J K Rowling mendedahkan mungkin lebih banyak buku Harry Potter akan dihasilkannya selepas beliau bercakap mengenai ‘kehilangan’ yang dirasainya selepas selesai menghasilkan buku ketujuh dan terakhir, Harry Potter and the Deathly Hallows.

Penulis itu berkata walaupun mengakui kekok menangani kejayaan besar bukunya sebelum ini, beliau akan rasa rindu jika tidak ‘dikelilingi’ dunia sihir kerana masa depan watak itu sudah terpahat dalam ingatannya. Beliau berkata: “Saya sudah tentu menulis buku kelapan, kesembilan dan kesepuluh. Saya tidak akan mengatakan tidak. Saya tidak fikir saya sudah menamatkannya di sini, namun anda tidak akan tahu.” Dalam temuramah pertamanya dengan ratu rancangan bual bicara Amerika Syarikat, Oprah Winfrey, penulis itu mendedahkan mengenai perjalanan 17 tahun dihabiskan menulis buku Potter dan bagaimana, tanpa kematian ibunya, ia mungkin tidak akan wujud.

Beliau berkata: “Penamatnya adalah besar, sama seperti kehilangan. Walaupun saya tahu ia akan tiba juga, kita semua tahu orang yang kita sayangi pada akhirnya akan pergi, kita tahu ia akan berakhir, anda boleh menyiapkan diri anda untuknya. Saya berada dalam keadaan sedikit terkejut.

“Pada mulanya, saya amat gembira, namun tiba satu ketika saya menangis dan saya hanya pernah menangis sekali saja sebelum ini dalam hidup saya, iaitu ketika ibu saya meninggal dunia. Ia tidak dapat dikawal dan saya bukan seorang yang gemar menangis.

“Buku itu tidak seperti yang diharapkan jika beliau tidak meninggal dunia. “Kematiannya pada hakikatnya ada pada setiap helaian buku Harry Potter. Jika beliau tidak meninggal dunia, saya tidak fikir akan ada Harry Potter seperti sekarang.”

Penulis berusia 45 tahun itu, kehilangan ibunya, Anne, akibat penyakit saraf pada 1990, enam bulan selepas beliau mula menulis buku terkenal di dunia itu, yang sudah diterjemahkan ke dalam 69 bahasa dan diterbitkan di lebih 200 negara.

Beliau mendedahkan bagaimana fenomena itu mencapai kemuncaknya sehingga beliau didekati legenda pop Michael Jackson, yang mahu menulis versi muzikal buku Harry Potter namun beliau menolaknya. – Agensi



Harry Potter bersambung?


NEW YORK 2 Okt. – Penulis novel terkenal, J.K. Rowling menyatakan dia membayangkan dirinya menghidupkan kembali watak Harry Porter walaupun sebelum siri cerita ahli sihir kanak-kanak itu telah berakhir secara rasmi.

“Saya mungkin akan menulis episod kelapan, sembilan dan sepuluh.

“Saya tidak kata saya akan melakukannya, tetapi pada masa sama saya tidak kata akan berhenti setakat ini sahaja, kita tidak tahu apa yang akan jadi di masa akan datang,” kata Rowling ketika muncul dalam rancangan temu bual, Oprah Winfrey.

Rowling berhenti menulis selepas menghasilkan buku novel Harry Porter siri ketujuh pada 2007 yang berjaya dijual sebanyak 400 juta salinan di seluruh dunia.

Dalam wawancara itu, Rowling berkata, sukar baginya untuk menerima bahawa cerita yang menjulang nama dan hartanya itu telah tamat.

“Amat menyedihkan apabila ia berakhir. Tetapi, kita semua tahu bahawa benda yang kita sayang pasti juga akan meninggalkan kita,” jelasnya.

Namun, katanya, dia akan terus menghasilkan karya penulisan walaupun bentuknya mungkin berbeza. – AFP

0 comments: