.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 03, 2010

0 Cara promosi pembikin filem ialah melalui pertandingan

Bikin filem dalam 48 jam

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my
2010/10/02

BUAT kali pertama, pertandingan khusus untuk bakat dalam pembikinan filem, The 48 Hour Film Project singgah di Kuala Lumpur pada hujung minggu, 28 Oktober ini. Menerusi pertandingan terbabit, pembikin filem di seluruh negara akan bersaing sesama mereka dalam usaha membuktikan, siapakah yang mampu menghasilkan filem pendek dalam masa dua hari saja.

Lebih menarik, filem yang muncul pemenang akan bersaing pula bersama juara lain dari seluruh dunia. Justeru, pembikin yang berminat disaran menyertai pertandingan ini seberapa segera yang mungkin, berikutan jumlah penyertaan yang terhad (maklumat lanjut boleh didapati dengan melayari http://www.kl48hour.com) Sebagai tahun permulaan, penerimaan penyertaan dilakukan berdasarkan siapa cepat dia dapat. Sebaik saja pendaftaran awal diselesaikan, penganjur akan menerima pasukan terbabit untuk diletakkan dalam Senarai Menunggu. Jika sekiranya pasukan yang mendaftar harus menarik diri, penganjur akan melihat kepada senarai terbabit.

Bagaimanapun, jika penyertaan cukup memberangsangkan, manakala penganjur pula berupaya mendapatkan masa tayangan tambahan, kemungkinan untuk beberapa penyertaan tambahan diterima adalah besar.

Pendaftaran untuk sesebuah pasukan hanyalah RM400 (ataupun RM350 sebelum 4 Oktober).

Program The 48 Hour Film Project ialah projek hujung minggu yang aktif di mana anda dan pasukan anda membuat sebuah filem, iaitu menulis, merakam, menyunting dan memasukkan muzik, hanya dalam tempoh 48 jam.
Pada malam Jumaat, anda akan mendapat sebuah karakter, sebuah prop, sebaris dialog dan sebuah genre, semuanya akan dimasukkan ke dalam filem anda. Empat puluh lapan jam kemudian, filem terbabit harus disempurnakan. Kemudian, ia akan ditayangkan di pawagam tempatan, biasanya dalam masa seminggu selepas projek itu berlangsung.

Pada 2009, hampir 40,000 pembikin filem menghasilkan 3,000 filem di 76 kota. Pada tahun ini, projek berkenaan bertambah besar dengan lebih ramai pembikin filem menghasilkan lebih banyak judul dalam masa hanya 48 jam.

Projek ini bermatlamat untuk mencanggihkan lagi pembikinan filem, selain daripada mempromosikan pembikinnya. menerusi pertandingan ini, pembikin filem dan mereka yang berminat dalam pembikinan filem digalakkan untuk keluar dan cuba menghasilkan filem. Dengan tempoh 48 jam yang diberikan, pembikin filem harus memberikan tumpuan sepenuhnya kepada kemahiran kerja berkumpulan dan kreativiti. Ia turut membolehkan mereka bekerja, bukannya bercakap semata-mata.

0 comments: