.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, October 17, 2010

0 Aplikasi percambahan minda dalam KIK/KMK untuk menyelesaikan masalah stadium kosong

Idea baru FAM
Oleh Lokman Zainal Abidin
lockman@nstp.com.my
2010/10/16 DALAM usaha untuk memastikan setiap inci tempat duduk di semua stadium dapat diisi, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tampil dengan idea baru - menukar hari pertandingan dan membenarkan skuad tuan rumah memilih sendiri waktu paling sesuai untuk perlawanan Liga Super dan Perdana dilangsungkan.

Harinya sudah dianjak berbanding musim-musim sebelumnya dan waktu perlawanan ialah sama ada petang atau malam - itulah keputusan yang diambil FAM menerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) yang bermesyuarat lebih tiga jam di ibu pejabat badan induk kebangsaan itu semalam.

Skuad Liga Super akan beraksi pada hari Isnin dan Jumaat manakala Liga Perdana pula Rabu dan Ahad. Kalau di sebelah petang, waktunya ialah 4.15 (Sabah dan Sarawak) dan 5 petang (Semenanjung) dan jika tuan rumah memilih sebelah malam, waktunya ialah 8 malam (Sabah dan Sarawak) serta 8.45 malam (Semenanjung).


Keputusan itu dibuat selepas JKPT sedar kemampuan beberapa persatuan bola sepak (FA) negeri begitu terhad dan penggunaan lampu limpah akan menelan kos yang tinggi selain tidak lagi mahu bertembung dengan perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL).


“Kalau FA negeri merasakan bahawa mengadakan perlawanan di sebelah petang memungkinkan mereka untuk menarik lebih ramai penonton, kami akan benarkan mereka mengadakan perlawanan di sebelah petang dan begitulah sebaliknya. Tiada sebarang unsur paksaan. Mereka berhak memilih sendiri waktu masing-masing.


“Bagaimanapun, semua pasukan Liga Super dan Perdana perlu memaklumkan kepada kami waktu yang menjadi pilihan mereka. Selepas membuat pilihan, waktu itu tidak lagi boleh ditukar,” kata Pengerusi JKPT, Datuk Hamidin Mohd Amin.


Beliau yang juga salah seorang Naib Presiden FAM itu berharap eksperimen terbaru yang diilhamkan ketika sesi percambahan minda baru-baru ini mampu mengubah senario bola sepak negara.


Bagi memastikan Liga-M musim depan dapat berjalan dengan lancar, Hamidin turut mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Pemantau yang akan menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh terhadap semua venue pertandingan.


Beliau berkata, jawatankuasa berkenaan diketuai Timbalannya, Datuk Affendi Hamzah dan sesi pemeriksaan itu akan mula dilakukan mulai bulan depan.

0 comments: