.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, September 15, 2010

0 Robot boleh bercakap 15 bahasa untuk misi angkasa lepas

NASA beli robot untuk misi ke angkasa lepas



GAMBAR robot RoboTherspian.



CAPE CANEVERAL - Sebuah robot yang boleh bertutur dalam 15 bahasa, menangis dan ketawa telah dibeli oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) untuk digunakan dalam misi ke angkasa lepas, lapor sebuah akhbar semalam.

Robot itu yang bernama RoboTherspian dibina di sebuah firma kecil di Cornwall, Britain dan ia akan dihantar bersama manusia untuk meneroka angkasa lepas.

Ketua-ketua di NASA milik Amerika Syarikat itu telah menandatangani satu kontrak lumayan untuk mendapatkan robot tersebut yang boleh bergerak seperti manusia selepas melihatnya pada satu pameran pada awal tahun ini.

Menurut ketua firma Engineered Arts yang mengeluarkan robot itu, Will Jackson, robot itu bergerak dan bercakap seperti manusia dan ia boleh berbual.

Firma itu cuma mempunyai tujuh kakitangan tetapi ia mampu untuk mengeluarkan robot setinggi 1.75 meter itu. - Agensi

0 comments: