.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, September 08, 2010

0 Lanjutan letusan gunung berapi di Sumatera Utara, Indonesia

Letusan paling kuat Sinabung



GAMBAR yang diambil pada pukul 12:31 pagi tadi menunjukkan pancutan TINGGI ABU GUNUNG BERAPI DARI KAWAH GUNUNG SINABUNG di daerah Tanah Karo, Sumatera Utara. – AFP



KABANJAHE, Indonesia 7 Sept. – Sebuah gunung berapi di Indonesia yang kembali aktif selepas empat abad, memuntahkan abu setinggi beribu-ribu meter ke udara hari ini dalam letusan paling kuat setakat ini.

Seorang saksi berkata, lahar, batuan, abu dan gas dimuntahkan ke udara dari kawah Gunung Sinabung yang mempunyai ketinggian 2,460 meter dan terletak di utara Sumatera itu sejurus selepas tengah malam.

Letusan berkenaan dikatakan berlaku selama lima minit dan gegarannya dapat dirasai sejauh lapan kilometer.

“Ia dua kali ganda lebih kuat berbanding sebelum ini dan abu setinggi 5,000 meter juga dirakamkan,” kata pakar gunung berapi kerajaan, Agus Budianto.

Lebih 20,000 penduduk meninggalkan kediaman mereka sejak gunung berapi itu mula meletus penghujung bulan lalu dan kekal di pusat pemindahan sementara.

Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono melawat kawasan berdekatan Gunung Sinabung semalam dan menasihati penduduk yang dipindahkan ke tempat perlindungan sementara supaya bersabar.

“Buat masa ini, Sinabung sangat aktif dengan siri letusan. Untuk keselamatan anda, tolong kekal di pusat pemindahan buat sementara waktu... Saya harap ia tidak akan berpanjangan,” kata beliau lagi.

Setiap letusan baru yang berlaku, timbul kebimbangan mengenai penduduk yang masih berada di kediaman mereka di kaki gunung untuk mengawal rumah dan tanaman mereka.

Indonesia mempunyai 69 gunung berapi aktif yang meletus beberapa kali sebelum ini dan terletak di kawasan yang dikenali sebagai Lingkaran Api Pasifik.

Gunung berapi mengorbankan ribuan rakyat Indonesia sejak 200 tahun lalu termasuk letusan Gunung Tomboro pada 1815 yang telah menyebabkan 70,000 nyawa terkorban.

Menurut beberapa pakar arkeologi, Gunung Sinabung yang terletak berdekatan dengan Danau Toba, yang mempunyai kawah sepanjang 100 kilometer dan dipercayai hampir memusnahkan semua umat manusia ketika ia meletus 69,000 hingga 77,000 tahun lalu. – AFP

0 comments: