.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, September 28, 2010

0 Ianya bukan hal siapa benar siapa salah tetapi pelampau dan tahap sederhana. Semua agama ada pelampau masing-masing

Elak kehancuran

Daripada OTHMAN MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my



NAJIB Tun Razak menyampaikan ucapan sulung pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) Ke-65 di New York, malam tadi. – AFP


NEW YORK 27 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sudah tiba masanya semua negara dan agama kembali kepada kesederhanaan dalam mendokong agenda keamanan sekali gus menghapuskan ekstremis dalam kerangka membina dunia yang lebih aman, selamat dan adil.

Ketika menekankan perkara itu yang dirujuk beliau sebagai Gerakan Global Ke Arah Kesederhanaan pada Perhimpunan Agung PBB (UNGA) Ke-65 hari ini, Perdana Menteri berkata, langkah itu akan menyelamatkan masyarakat antarabangsa daripada terjerumus ke dalam jurang kehancuran dan kedurjanaan.

“Saya ulangi komitmen Malaysia ke arah itu. Kami amat yakin semua negara tanpa mengira kecil atau besar, kaya atau miskin, kuat atau lemah, mempunyai tanggungjawab bersama ke arah mewujudkan dunia yang lebih baik untuk generasi akan datang,” kata Perdana Menteri ketika menyampaikan ucapan sulung pada UNGA di Ibu Pejabat PBB di sini.

Katanya, cabaran utama yang dihadapi masyarakat antarabangsa sekarang ialah perlunya menghadapi semua itu secara bersama bagi memastikan keadilan, kesaksamaan dan keamanan yang berterusan.

Tambah beliau, keamanan itu pula bukan sahaja untuk masa ini tetapi sepanjang masa, dan ia boleh dicapai jika semua pihak bersedia untuk saling memahami dan menghormati yang boleh dilakukan menerusi dialog dan perbincangan bersama.

Ketika usaha memupuk keamanan dan keharmonian antarabangsa, Najib menyuarakan kebimbangan dengan peningkatan arah aliran di sesetengah bahagian dunia yang menyemarakkan fenomena Islamophobia kerana ia memisahkan antara dunia Islam dengan Barat.

“Isu sebenar bukannya antara orang Islam dan bukan Islam tetapi antara kesederhanaan dan ekstremis membabitkan semua agama sama ada Islam, Kristian ataupun Yahudi.

0 comments: