.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, September 15, 2010

0 Ateis bakar al quran dan alkitab kristian

Peguam Australia bakar al-Quran, Injil



SYDNEY 13 Sept. - Seorang peguam Australia mengoyakkan naskah kitab al-Quran dan Injil sebelum membakarnya menerusi satu video yang disiarkan di laman web perkongsian video, YouTube.

Tindakan itu dibuat sehari selepas seorang paderi di Florida mengugut untuk membakar kitab suci Islam itu di Amerika Syarikat (AS) mencetuskan protes berdarah dan kutukan antarabangsa.

Dalam klip video selama 12 minit itu bertajuk "Bible or Koran - which burns best?" (Injil atau al-Quran, Mana Satu Terbakar Lebih Baik), Alex Stewart yang juga seorang ateis, memegang naskah al-Quran dan Injil sebelum mengoyak dan membakarnya.

Pada satu ketika, peguam itu dilihat membakar naskah Injil yang direnyuk, bersandar di kerusi dan menarik nafas dalam-dalam sambil menyebut perkataan 'suci'.

Video yang telah dipadam itu, disiarkan di YouTube pada hujung minggu lalu, kebetulan jatuh pada tarikh sama dengan ulang tahun serangan 11 September 2011 serta ancaman membakar 200 naskhah al-Quran oleh paderi AS, Terry Jones.

Majikan Stewart, Universiti Teknologi Queensland berkata, peguam penyelidik itu bercuti hari ini.

"Universiti berasa sangat-sangat kesal dan kecewa dengan insiden itu," kata Naib Canselor Peter Coaldrake kepada pemberita.

Presiden Pertubuhan Islam Australia, Sheik Muhammad Wahid berkata, tindakan Stewart yang menyifatkan al-Quran dan Injil 'hanya sebuah buku biasa' dalam video tersebut, telah mengguris perasaan umat Islam.

Semalam, ketika AS mengadakan sambutan masjlis memperingati hampir 3,000 mangsa yang maut dalam serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC), sekurang-kurangnya tiga insiden mengoyak dan membakar al-Quran dilapor berlaku di AS.

Dalam satu kejadian, seorang lelaki yang membantah rancangan pembinaan masjid berhampiran Ground Zero, mengoyakkan al-Quran sebelum membakarnya.

Dalam satu insiden lain, seorang lagi lelaki mengoyak dan menghina kitab suci Islam itu.

Di Nashville, Tennessee, paderi Bob Old dan Danny Allen menggunakan minyak pemetik api dan membakar sekurang-kurangnya dua naskah al-Quran di halaman rumahnya. Old menyifatkan Islam sebagai 'agama palsu'. - AFP/Reuters

0 comments: