.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, August 20, 2010

0 Novel Sharifah Abu Salem ke skrip telefilem. Mungkin lebih baik dulu watak utama adalah lelaki. Mari buat watak utama adalah lelaki

Antara kasih dengan keluarga dalam Pesona Rindu di TV1


2010/08/20
ADAPTASI novel daripada karya penulis terkenal Sharifah Abu Salem menerusi telefilem berjudul Pesona Rindu, mengetengahkan perjalanan hidup seorang insan bergelar wanita dan rencah kehidupan berkeluarga.

Telefilem yang akan disiarkan menerusi TV1, Sabtu ini jam 9 malam membariskan pelakon seperti Emelda Rosmila, Zamarul Hisham, Fezrul Khan, Siti Fazurina, Dian P.Ramlee, Datuk Ahmad Tamimi Serigar dan Khatijah Tan. Awal penceritaan Pesona Rindu menyaksikan kisah putus tunang antara Najmah dengan Ustaz Syakir yang menimbulkan kemarahan keluarga. Permintaan Najmah itu berlandaskan prinsip hidupnya yang hanya menganggap Ustaz Syakir tidak lebih daripada seorang abang baginya. Walaupun kecewa Ustaz Syakir reda menerima keadaan itu dan menganggapnya hanya sebagai adik. Najmah sekali lagi berdepan dilema apabila kemunculan Safuan, rakan sekerja yang didapati menghidap penyakit kronik barah paru-paru dalam diam jatuh cinta kepadanya. Justeru, Najmah yang mengetahui akan hal itu terpaksa menerima cinta Safuan kerana kasihan melihat penderitaan Safuan yang disahkan oleh doktor dapat bertahan hanya enam bulan untuk hidup.

Dilema cinta Najmah berterusan apabila Safuan melamar dan ingin mengahwininya sebelum ajal tiba. Lamaran itu membuatkan Najmah serba salah namun atas dasar simpati dan tidak mahu menghampakan permintaan Safuan, Najmah akhirnya bersetuju untuk bersatu.

Justeru, sekali lagi keluarganya menerima tamparan hebat dengan keputusan itu. Ibunya, Mak Nab menganggap Najmah keterlaluan dan mengetepikan keluarga lalu pernikahan itu dihalang dari diadakan di rumah mereka. Keadaan Safuan yang semakin tenat, membuatkan Najmah nekad mengahwini Safuan secepat mungkin. Walaupun sukar menerima perkahwinan anaknya, bapa Najmah, Haji Wahid hadir mewalikan pernikahan yang diadakan di wad Hospital.

Bagaimanapun, Tuhan lebih berkuasa, Safuan menemui ajal sebelum lafaz nikah diucapkan. Harapan Mak Nab untuk menjodohkan Najmah dengan Ustaz Syakir kembali berbunga, namun Najmah masih menolak kerana mahu menumpukan perhatian kepada kerjaya.
Pesona Rindu adalah rencah kehidupan keluarga dan cinta, kisah Najmah berterusan dengan kehadiran Fazlan dalam hidupnya. Fazlan anak majikan yang baru ditinggalkan isterinya Darina, dalam diam mula jatuh cinta kepada Najmah apabila sering menjadi tempat meluahkan masalah mengenai hubungan dan kisah rumah tangga.

Najmah takut menerima cinta Fazlan kerana Darina adalah rakan karibnya. Atas alasan kesunyian mereka mengambil keputusan nekad untuk berkahwin lalu sekali lagi menimbulkan kemarahan keluarganya kerana memilih cinta ketiga pada lelaki bergelar suami orang.

Perkahwinan mereka tetap berlangsung walaupun tanpa restu Haji Wahid dan ibunya namun diterima baik keluarga mentuanya Datuk Shauki dengan penuh bersifat terbuka. Tambahan lagi Datuk Shauki bersetuju menyembunyikan perkahwinan itu dari pengetahuan Darina yang lama menyepi tanpa sebarang khabar berita.

Bagaimanakah Fazlan dan Najmah berdepan dengan kepulangan Darina dan apa pula yang berlaku kepada bekas tunangnya Ustaz Syakir?

0 comments: