.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, August 05, 2010

0 Negara agak aman bila isu kalimah Allah tidak diungkit dan itu adalah baik untuk ekonomi Malaysia

Kabinet muktamad isu kalimah tidak wajar diperdebat


2010/08/05
PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pendirian Kabinet mengenai isu penggunaan kalimah Allah bahawa ia bukan perkara yang wajar diperdebatkan adalah muktamad dan perlu dihormati.

Timbalan Perdana Menteri berkata, isu berkenaan adalah soal hukum agama selain masih berada pada peringkat perbicaraan dalam mahkamah yang mana semua pihak, sama ada komponen Barisan Nasional (BN) atau pembangkang, perlu menghormatinya. "Kita harus hormat keadaan itu (peringkat mahkamah), tak perlu kita nak bincang, kalau saya sebut (ulas), (akan ada) debat lagi, tidak ada hasilnya. "Memang ada orang suka porak peranda...gaduh (dengan) timbulkan balik semula, tetapi kerajaan BN yang bertanggungjawab tidak mahu perkara itu timbul walaupun belum selesai," katanya pada sidang media selepas menerima peruntukan RM50 juta bagi pihak Kementerian Pelajaran daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, di sini.

Turut hadir, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

"Saya fikir dalam masa beberapa bulan lalu, negara agak aman, tak ada pihak rasa isu sebegini boleh mengganggu jadi saya harap itulah pendirian yang kita harus ambil.

"Dalam Kabinet pun kita putuskan kerana ia ada hubung kait dengan mahkamah dan semua orang tahu undang-undang mahkamah jangan kita bicara soal yang masih di mahkamah yang bersifat subjudis," katanya.
Di KUALA LUMPUR: MCA menegaskan parti itu tidak berkongsi pendirian bersama DAP dalam mendesak kerajaan menarik balik pengharaman kalimah ‘Allah’ di kalangan bukan Islam, sebaliknya hanya menyuarakan pandangan pelbagai pihak bagi memastikan isu itu dapat diselesaikan segera.

Presidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, berkata pandangan itu disuarakan hasil pertemuan dan dialog bersama Persatuan Kristian Malaysia pada Majlis Presiden parti, minggu lalu dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkenaan berasakan ada keperluan isu itu diselesaikan secepat mungkin.

“MCA hanya menyuarakan hasrat NGO itu kerana isu ini tidak diselesaikan sejak tercetus tahun lalu.

“Kami tidak membuat pendirian sama dengan DAP. Kami hanya mahu kerajaan BN menyelesaikan isu ini secepat mungkin supaya ia tidak dieksploitasi pembangkang,” katanya dalam kenyataan media kelmarin.

Kelmarin, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan MCA supaya bersikap rasional dalam pendiriannya selaku komponen BN sebelum bersekongkol dengan pihak tertentu bagi mendesak kerajaan menarik balik pengharaman penggunaan kalimah ‘Allah’ di kalangan bukan Islam.

Timbalan Perdana Menteri dilaporkan berkata, isu itu tidak wajar dihangatkan kembali berikutan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa keputusan pengharaman itu oleh menteri sebelumnya, Tan Sri Syed Hamid Albar sebagai sesuatu yang mengecewakan.

Sementara itu, Pengerusi MIC Perak yang juga bekas Naib Presiden MIC, Datuk S Veerasingam berkata parti komponen BN perlu menerima teguran dari pucuk pimpinan demi menjaga perpaduan dan kekuatan BN.

“Nasihat dari pucuk pimpinan BN ini bukan saja dituju kepada MCA tapi parti komponen lain supaya sentiasa mengamalkan sikap bekerjasama. Apa saja yang perlu dibuat kena menjaga kepentingan parti dan semua kaum, ini penting demi semangat kekeluargaan dalam parti.

“Lagipun perkara itu (kalimah Allah) masih di peringkat mahkamah, tidak elok kalau saya sebut perbuatan (MCA) itu salah atau tidak, biar disebut pucuk pimpinan,” katanya.

0 comments: