.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 10, 2010

0 Kerana populasi manusia meningkat dan bencana alam, manusia perlu ke planet lain?

Saintis minta manusia hidup di planet lain


STEPHEN HAWKING





LONDON - Pakar astrofizik, Stephen Hawking, 68, memberi amaran bahawa bangsa manusia perlu membuka penempatan baru di angkasa lepas dalam tempoh dua kurun lagi atau berdepan risiko pupus, lapor sebuah akhbar semalam.

Pakar astrofizik terkenal itu berkata, satu-satunya peluang untuk mengekalkan kesinambungan manusia adalah dengan membuka penempatan baru di planet-planet asing.

"Saya melihat bahaya menunggu umat manusia. Sebelum ini, sudah beberapa kali kita diancam kepupusan. Sebagai contoh, krisis peluru berpandu nuklear Cuba pada 1963," kata Hawking.

"Populasi manusia meningkat dan sumber asli di bumi terhad. Kita pula mengubah alam sekitar yang mendatangkan risiko manusia itu sendiri," tambahnya.

Menurut Hawking, adalah sukar bagi umat manusia mengelak bencana dalam masa 100 tahun akan datang, inikan pula untuk tempoh 1,000 tahun atau sejuta tahun.

"Satu-satunya peluang untuk selamat adalah untuk tidak kekal di bumi, tetapi memulakan kehidupan di angkasa lepas," jelasnya. - Agensi

0 comments: