.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, August 16, 2010

0 Kahwin kerana nafsu dan mahu kawal bakal pasangan menjadi sebab kenapa perkahwinan sukar dipertahankan

Cinta tak direstui punca kes cerai pasangan muda

Oleh Nadia Hamid
nnadia@bharian.com.my
2010/08/15

Modul khas bentuk keluarga bahagia perlu ada: Dr Fadzilah

KUALA LUMPUR: Hubungan tanpa restu ibu bapa dan kurang didikan agama adalah antara faktor utama peningkatan kes perceraian di kalangan pasangan muda di negara ini, kata pakar motivasi, Datuk Dr Fadzilah Kamsah. Katanya, kebanyakan pasangan muda tidak bersedia sepenuhnya dari segi mental dan fizikal untuk mendirikan rumah tangga menyebabkan mereka kurang matang membezakan kewajaran tindakan mereka itu. Berdasarkan kajian yang dijalankannya, Dr Fadzilah berkata, sebanyak 80 peratus pasangan muda yang berkahwin dikesan melafazkan perceraian berikutan hubungan tidak direstui keluarga, malah ia menyebabkan punca pertengkaran antara kedua-dua pasangan.

Katanya, 65 peratus pasangan muda bercerai disebabkan asas pendidikan agama yang longgar seperti tidak bersolat, tiada pegangan agama yang betul dan kurang pengetahuan dalam membentuk keluarga berasaskan ajaran Islam.

“Di Malaysia, masih tidak ada modul khas yang membincangkan langkah khas untuk mendidik pasangan muda mahupun mentua dalam menjalani kehidupan seharian.

“Modul perkahwinan yang disediakan Jabatan Agama Islam perlu dikaji semula berikutan masih tidak mencukupi untuk mendidik pasangan berkahwin memahami konsep serta tanggungjawab mereka dalam masa singkat,” katanya selepas menyampaikan ceramah motivasi kekeluargaan, di sini, semalam.
Ceramah anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (LPPKN), bersama Persatuan Orang Pekak Kuala Lumpur dan Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Kuala Lumpur (PPZ MAIWP) itu dihadiri 160 peserta Persatuan Orang Pekak KL dan orang awam.

Hadir sama Pengarah LPPKN KL, Azyan Mohamed Ali; Presiden Persatuan Orang Pekak KL, Aqlam Jafri dan Eksekutif Unit Dakwah PPZ MAIWP, Husin Abd Rahman.

Laporan sebelum ini menyebut Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) merekodkan 949 perceraian antara Januari hingga Disember tahun lalu membabitkan pasangan bercerai berusia antara 26 hingga 30 tahun dengan statistik lelaki seramai 420, manakala wanita adalah 529.

Malah, kebanyakan pasangan itu didakwa berkahwin hanya untuk melepaskan nafsu tanpa memahami tujuan perkahwinan serta beralasan tidak mahu bergelumang dosa, sedangkan masih tidak mempunyai ilmu perkahwinan yang lengkap.

Mengenai isu pembuangan bayi, Dr Fadzilah berkata, paparan meluas media menyebabkan pelaku kes pembuangan bayi tidak berasa bersalah.

“Pendedahan berlebihan menyebabkan pelaku tidak segan, malah semakin berani melakukan tindakan sebegitu.

Pelbagai pihak harus memainkan peranan positif dengan menekankan fungsi institusi berkaitan seperti ‘baby hatch’ bagi memberi maklumat dan pendedahan awal kepada golongan berkenaan,” katanya.

0 comments: