.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, August 20, 2010

0 Jangan ambil mudah penggunaan ubat antibiotik. Anda akan menyesal seumur hidup anda

Guna antibiotik secara rasional
Oleh Syuhada Choo Abdullah

2010/08/20
KUALA LUMPUR: Penggunaan antibiotik dengan sewenang-wenang dalam rawatan penyakit boleh mengakibatkan bakteria dalam badan pesakit mengalami evolusi genetik yang menjadikannya memiliki lebih ketahanan, sekali gus kebal terhadap ubat berkenaan.

Antibiotik perlu digunakan secara rasional mengikut garis panduan yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan serta dikemas kini setiap lima tahun bagi mengelakkan masalah berkenaan. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata bukan semua rawatan penyakit memerlukan antibiotik tetapi terdapat pesakit mendesak doktor memberikan antibiotik kerana menyangka mereka akan sembuh lebih cepat sedangkan ia tidak semestinya berlaku. Pesakit dan doktor diingatkan kewujudan gen baru dikenali sebagai New Delhi metallo-beta-lactamase (gen NDM-1) yang memberi lebih ketahanan atau kekebalan kepada bakteria untuk melawan antibiotik, termasuk antibiotik kuat jenis carbapenem.

Evolusi gen baru bakteria itu dikaitkan dengan salah guna antibiotik dan perkembangan berkenaan semakin membimbangkan dunia perubatan antarabangsa kerana gen NDM1 sudah dikesan di India, United Kingdom, Amerika Syarikat, Kanada, Sweden, Australia serta Belanda, katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Hasan Abd Rahman, pula menjelaskan penggunaan antibiotik yang tidak sepatutnya atau tanpa mengikut sukatan ditetapkan akan menyebabkan bakteria yang terdedah kepada ubat itu tetapi bertahan, bertindak balas melindungi diri melalui evolusi genetik yang mampu melawan antibiotik.

Katanya, bakteria dengan gen NDM1 satu daripada banyak bakteria yang boleh mengakibatkan jangkitan dalam perut dan paru-paru, justeru penggunaan antibiotik yang menepati garis panduan adalah amat penting untuk mengelakkan bakteria lain daripada turut mengalami evolusi genetik dan menjadi kebal.
Sebagai contoh, ada pesakit tidak mematuhi dos antibiotik ditetapkan, terutama tidak menghabiskannya. Ini menyebabkan bakteria tidak mati dan selepas terdedah kepada suatu antibiotik itu, ia ada peluang untuk `belajar melawan balik ubat berkenaan melalui evolusi genetik.

Perkara sama turut berlaku apabila ada pesakit mengambil ubat antibiotik yang sebenarnya tidak diperlukan. Oleh itu, harus diingatkan bahawa ada antibiotik yang khusus untuk membunuh bakteria tertentu mengikut jenis penyakit, katanya.

Sementara itu, Persatuan Perubatan Doktor Utama Malaysia mendedahkan ada pesakit yang bertindak mendapatkan antibiotik di farmasi atau kedai ubat alternatif apabila doktor enggan melayan permintaan mereka untuk mendapatkan ubat berkenaan.

Presidennya, Dr Molly Chuah, berkata doktor tidak boleh dipersalahkan keseluruhannya berhubung isu pemberian antibiotik kerana ada pesakit yang bersikap mendesak atau mendapatkannya sendiri daripada sumber lain.

0 comments: