.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, August 15, 2010

0 Ceritakan tentang negara anda dalam 10 tahun terakhir ini

Malaysia model pelbagai kaum

Oleh Haspaizi Mohd Zain dan Faridzwan Abdul Ghafar
bhnews@bharian.com.my

2010/08/15
Pelajar IPT tempatan digesa kongsi pengalaman dengan 60 negara lain

KUALA LUMPUR: Malaysia mempunyai kelebihan untuk dijadikan contoh kepada negara lain berikutan pencapaian ekonominya serta kejayaan mewujudkan suasana harmoni di kalangan rakyat berbilang kaumnya. Sehubungan itu, Timbalan Setiausaha Jabatan Komunikasi dan Perhubungan Awam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kiyotaka Akasaka, menggesa pelajar institusi pengajian tinggi tempatan yang menyertai Persidangan Model Global Pertubuhan Bangsa Bersatu (GMUN) Kedua di sini, semalam, berkongsi pengalaman keunikan itu dengan rakan dari 60 negara. “Pengalaman Malaysia dalam proses pembinaan negara bangsa, inisiatif yang mencatat pertumbuhan ekonomi pesat dan pada masa sama dapat mengekalkan keharmonian persekitaran sejajar dengan pembangunan ekonomi negara dapat menjadikan Malaysia sebagai model dan contoh kepada negara lain.

“Saya berharap pelajar Malaysia di GMUN dapat bercakap mengenai pengalaman negara ini dalam masa 10 atau 20 tahun lalu dan usaha yang dilakukan bagi mencapai status ekonomi yang mapan dan pada masa sama dapat mewujudkan suasana harmoni antara kaum,” katanya pada sidang media di hari pertama Persidangan Model Global Pertubuhan Bangsa Bersatu Kedua yang diadakan di sini, semalam. Hadir sama, Ketua Unit Pendidikan Jabatan Komunikasi dan Informasi Awam PBB, Yvonne Acosta.

Lebih 1,000 pelajar 60 negara, termasuk 80 dari Malaysia menyertai persidangan lima hari mulai semalam anjuran Jabatan Komunikasi dan Perhubungan Awam PBB dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan dan Bahagian Hal Ehwal Sekretariat Belia Komanwel.

Persidangan itu juga menjadi saluran golongan belia membincangkan isu perhubungan antara budaya, globalisasi dan perubahan sosio ekonomi dunia dan usaha dilakukan PBB.
Kiyotaka berkata, persidangan itu juga boleh dijadikan platform pelajar tempatan dan asing menyuarakan pandangan dan berkongsi idea mengenai cabaran yang dihadapi berhubung kedudukan Malaysia sebagai negara penting dalam pembangunan ekonomi, sosiointegriti dan kerjasama antara kaum.

0 comments: