.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, August 26, 2010

0 Bagaimana mendidik rakyat Malaysia di jalan raya melalui skrip drama / filem? Saya pernah terfikirnya dan akan kaji lebih mendalam lagi

ARKIB : 25/08/2010

Negara rugi RM9.3 bilion akibat kemalangan jalan raya - Suret Singh
25/08/2010 3:43pm


SHAH ALAM 25 Ogos — Malaysia membayar harga yang tinggi setiap kali berlaku kemalangan dan tahun lepas sahaja kerajaan kerugian kira-kira RM9.3 bilion akibat tragedi itu.

Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Datuk Suret Singh berkata, anggaran itu dibuat berdasarkan beberapa aspek seperti bayaran pampasan insurans, kos perubatan dan kerugian tenaga kerja serta produktiviti.

"Apabila pengguna jalan raya, khususnya penunggang motosikal mengubah sikap dan lebih berdisiplin di atas jalan raya, saya fikir kita dapat menjimatkan RM9 bilion itu yang meliputi 1.5 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar,” katanya, di sini hari ini.

Beliau berkata, demikian ketika berucap pada kempen mengenai keselamatan dan kesihatan di jalan raya dan di tempat kerja anjuran proton Holdings Berhad, yang dilancarkan Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.

Suret berkata, bagi tempoh lima tahun lepas, jabatannya berjaya mengurangkan kadar kecederaan akibat kemalangan jalan raya sebanyak 42 peratus.

"Jabatan juga berjaya mengurangkan kadar kematian akibat kemalangan kepada 3.55 peratus sekarang berbanding 4.3 peratus lima tahun lepas,” katanya.

Beliau berkata pada tahun lepas sebanyak 6,745 pengguna jalan raya maut dalam kemalangan dan kebanyakannya melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal. — Bernama


Artikel berkaitan:

Negara rugi RM9b nahas jalan raya

Oleh NORHAYATI YAHAYA
norhayati.yahaya@kosmo.com.my


SURET (dua dari kanan) menunjukkan kaedah penggunaan topi keledar yang betul sambil diperhatikan oleh Syed Zainal Abidin (kanan) di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Setiap tahun Malaysia perlu menanggung kerugian antara RM8 hingga RM9 bilion akibat kemalangan jalan raya, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Suret Singh.

Bagi tahun lalu sahaja, menurut Suret, kerajaan menanggung kerugian sebanyak RM9.3 bilion akibat kemalangan jalan raya yang mengakibatkan 6,745 mangsa terkorban dan 8,849 lagi cedera parah.

Menurut beliau, anggaran kerugian itu dibuat berdasarkan beberapa aspek seperti bayaran pampasan insurans, kos perubatan, kerugian tenaga kerja serta produktiviti.

"Dalam usaha kita mentransformasikan Malaysia kepada sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi, kerajaan tidak sepatutnya terbeban dengan kerugian yang begitu besar setiap tahun.

"Kerugian seperti ini akan mengurangkan pendapatan negara dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) antara satu hingga dua peratus," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan dan Kesihatan di Jalan Raya dan Tempat Kerja di Ibu Pejabat Proton di sini semalam.

0 comments: