.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, August 25, 2010

0 Apabila prof bersuara: Kemajuan sains dan teknologi sesebuah negara hebat dapat dicapai dari semangat kenegaraan tinggi dan peka hal kemanusiaan

Taksub sains punca sejarah dipinggir
Oleh Zanariah Abd Mutalib

2010/08/25
KUALA LUMPUR: Sistem pendidikan negara yang terlalu menumpukan kepada pembelajaran sains dan teknologi serta meminggirkan kepentingan sejarah dan hal-ehwal kemanusiaan menyebabkan pelajar tidak dapat menguasai ilmu kenegaraan termasuk hidup bersatu dalam negara berbilang kaum.

Sejarawan, Profesor Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, berkata Penyata Razak yang dikeluarkan pada 1956 sudah menggariskan bahawa objektif utama sistem pelajaran adalah perpaduan, namun perkara itu tidak dapat dilihat dalam sistem pendidikan hari ini yang menuntut pelajar mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Disebabkan itu, katanya, gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sukar difahami generasi hari ini, malah ada yang menyamakannya dengan slogan Malaysian Malaysia oleh DAP yang menuntut kesaksamaan antara semua kaum, sedangkan keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. 1Malaysia bukan minta Perlembagaan dipinda secepat mungkin. Dari dulu keistimewaan orang Melayu sudah diperakui iaitu sejak dari zaman British kerana mereka adalah rakyat Raja Melayu.

Bagaimanapun, pada masa ini, ada orang nak timbulkan kekacauan yang bukan-bukan termasuk mempersoalkan Perkara 153 (Perlembagaan Persekutuan) yang tidak ada kaitan dengan logik dan undang-undang, katanya.

Beliau memberi syarahan sebagai ahli panel Forum Jati Diri bertajuk Perbezaan Gagasan 1Malaysia dengan Malaysian Malaysia anjuran Berita Harian, Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) dan Persatuan Sarjana Komunikasi Media Malaysia di Universiti Malaya di sini, semalam.

Selain Khoo, turut menjadi ahli panel ialah penyandang Kursi Tun Abdul Ghafar Baba, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Datuk Dr Zainal Kling. Ketua II GAPENA, Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar bertindak sebagai moderator.
Turut hadir Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid dan timbalannya, Mahfar Ali.

Sementara itu, Zainal berkata, kesaksamaan hak dalam Malaysian Malaysia sebenarnya menindas golongan miskin yang kebanyakannya terdiri daripada Bumiputera di luar bandar dan slogan itu dilaungkan tanpa sedikit pun menyentuh kepentingan membangunkan mereka.

0 comments: