.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, August 04, 2010

0 Apabila penerbit Sabah menerbit filem (BELUKAR), motivasi untuk karyawan filem sabah. Saya ingin mengenali mereka

Belukar Dianggap Sebuah Filem Berani



KUALA LUMPUR, 20 APRIL 2010 : Sukar untuk menjangkakan sambutan penonton terhadap filem Belukar yang akan memulakan tayangannya di seluruh negara pada 6 Mei ini. Apatah lagi syarikat penerbitnya, Preston Zaidan Productions Sdn Bhd yang masih baru dalam bidang perfileman dianggap berani apabila cuba lari daripada kebiasaan yang disajikan dalam kebanyakan produksi tempatan.

Selain mempertaruhkan sentuhan pengarah muda, Jason Chong, Belukar turut menjadi filem pertama lakonan Daphne Iking dan Bront Palarae sebagai pelakon utama.

Jason ketika ditemui berkata, olahan plot dan babak yang dibentangkan dalam kebanyakan filem mudah diramal penonton. Namun, dalam Belukar pihaknya cuba mencari kelainan dengan cara yang bukan dalam bentuk liner.

"Cara penyampainnya sangat berbeza, penonton harus menonton hingga ke penghujung cerita sekiranya mahu memahami keseluruhan jalan ceritanya. Kisahnya didedahkan mengikut strategi yang rancang rapi. Dalam filem ini juga, penonton sukar untuk meramalkan apakah kesudahannya dan sudah tentu mengajakkan penonton untuk berfikir."Pada awalnya kami hanya ingin membuat telemovie, tetapi selepas banyak berbincang akhirnya kami mengubah struktur produksi dan mengangkatnya sebagai sebuah filem Indie.

"Pemilihan lokasi yang mempesonakan di sekitar Sabah juga membuatkan filem ini lebih menarik. Sebelum ini juga, saya banyak melihat filem kita banyak dibuat di sekitar semenanjung. Disebabkan syarikat penerbit juga terletak di Sabah, jadi saya fikirkan di sinilah lokasi yang paling sesuai.

"Setiap pelakon juga telah memberi hasil yang memberangsangkan. Saya tidak kisah para pelakonnya kebanyakan masih baru, apa yang penting adalah kesesuaian watak yang dibawakan. Contohnya, Daphne yang memegang watak utama. Selepas kali pertama membaca skrip, saya sudah dapat mambayangkan bahawa Daphne adalah pelakon paling sesuai untuk membawakan watak Eva.

"Bagaimanapun, pihak kami mengalu-alukan kritikan dan idea-idea yang bernas daripada semua pihak, apatah lagi ini adalah hasil sulung daripada saya mahupun penerbit ," katanya ketika bercakap selepas majlis pratonton di GSC, One Utama.

Selain Daphne Iking dan Bront Palarae, Belukar turut dibintangi pelakon Chew Kin Wah, Danny X Factor, A, Tamimi Siregar, Azhar Sulaiman, Sabrina Hassan, Eyzendy Aziz dan Ray Redzuan Awang.

Belukar juga turut menampilkan koloberasi dengan kumpulan Indie tempatan seperti Azlan & the Typewriter, Love as Arson, Mr Irwin, Coco D Monday, Magik dan Wintherspoon menerusi muzik latar.

Sinopsis

Belukar mengisahkan wanita Sabah (Eva) yang merupakan seorang penipu insuran profesional yang berjaya menuntut wang berjumlah RM100 Juta. Ia memaksa Eva (Daphne) melalui proses siasatan oleh pelbagai pihak, bagaimanapun tiada seorangpun yang mampu membuktikan Eva bersalah. Salah seorang pegawai penyiasat adalah Nick (Bront). Dalam proses penyiasatan itu, Nick telah jatuh cinta terhadap Eva tanpa Eva mengetahui indentiti sebenar Nick. Adakah Nick dan Eva bergelut dengan cinta, sandiwara atau keikhlasan semata-mata? Nantikan Belukar di pawagam 6 Mei ini.

0 comments: