.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, August 25, 2010

0 Apa rahsia kejayaan Media Prima sehingga untung lebih 100%

Tempoh mencabar - Media Prima
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Media Prima Bhd. yang kini mencatat prestasi yang positif, menjangkakan tempoh mencabar pada tahun depan, berikutan prospek suram ekonomi global, kata Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Amrin Awaluddin.

"Tahun depan akan menjadi tahun yang mencabar, sebahagiannya disebabkan oleh prospek global sekarang. Orang bercakap mengenai keadaan tidak menentu di Amerika Syarikat dan di Eropah.

"Apa yang membimbangkan ialah momentum pertumbuhan sekarang agak rapuh berikutan kebimbangan Amerika Syarikat mungkin menghala ke arah kemelesetan ekonomi berganda.

"Apa juga yang berlaku di sana dan di Eropah akan memberi kesan kepada Malaysia," katanya.

Bagaimanapun, beliau juga berkata, Media Prima akan terus menyaksikan pertumbuhan positif ke arah separuh kedua 2010, mencerminkan penambahbaikan ketara keputusan separuh pertamanya.

Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, ia mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM121.6 juta berbanding RM14.6 juta pada tempoh yang sama setahun lalu.

Pendapatan bersih meningkat kepada RM718.6 juta daripada RM319.2 juta sebelumnya, mencerminkan sumbangan kukuh daripada bahagian televisyen, radio, media luar dan media cetak.

Keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoritinya (PATAMI) meningkat kepada RM82.2 juta daripada RM8 juta pada tempoh yang sama sebelumnya pada 2009.

"Tidak termasuk butiran luar biasa dan kesan penggabungan New Straits Times (Malaysia) Bhd, PATAMI Media Prima meningkat daripada RM4.7 juta kepada RM24.4 juta," kata Amrin ketika mengumumkan hasil kewangan kumpulan itu, di sini, semalam.

Beliau berkata rangkaian TV Media Prima - TV3, 8TV, ntv7 dan TV9 - terus menjadi satu daripada pemacu pendapatan utama bagi kumpulan, yang kini mempunyai kehadiran tunggal terbesar dalam tontonan televisyen Malaysia dengan gabungan penonton 46 peratus pada separuh pertama 2010.

Mengenai operasi media cetak menerusi NSTP, Amrin berkata, Media Prima mencatatkan kenaikan 12 peratus dalam pendapatan bersih sebanyak RM313 juta daripada RM278 juta pada tempoh enam bulan pertama 2009.

Harian Metro mengekalkan penerajuan di Malaysia dengan 420,000 naskhah, mencecah 460,000 naskhah pada hujung minggu di seluruh negara dalam separuh pertama 2010.

"Pada dasarnya, tempoh selebihnya tahun ini kelihatan menyakinkan. Walaupun jika anda lihat pada angka separuh pertama, ia sebenarnya keuntungan dan pendapatan tertinggi bagi Media Prima, walaupun sekiranya kami tidak memasukkan NSTP.

"Setakat ini sehingga Ogos, aliran meningkat itu berterusan. Berdasarkan kepada angka enam bulan itu, kami yakin dengan tempoh selebihnya 2010," katanya.

Pada masa depan, Amrin berkata Media Prima merancang meningkatkan pelaburannya dalam media baharu yang dijangka menyaksikan sumbangan positif dalam tempoh 12 hingga 18 bulan akan datang.

Semasa tempoh enam bulan pertama 2010, kerugian sebelum cukai bahagian media baharu itu meningkat kepada RM2.3 juta daripada RM657,000 yang dicatatkan pada tempoh yang sama pada 2009. - BERNAMA

0 comments: