.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, August 04, 2010

0 1Malaysia diandaikan sebagai slogan politik PM oleh sesetengah rakyat atas pagar mengundi

Gagasan 1Malaysia diperjelaskan

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN dan SITI MAISARAH SHEIKH ABD. RAHIM
pengarang@utusan.com.my



PUTRAJAYA 3 Ogos - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan terus menjelaskan kepada rakyat mengenai gagasan 1Malaysia bagi memastikan matlamatnya benar-benar difahami.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, ini kerana gagasan itu satu perkara yang dinamik iaitu tidak statik sekali gus boleh mendorong mana-mana pihak mentafsirkan maksudnya mengikut kehendak masing-masing.

Beliau bersetuju dengan pandangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa kerajaan perlu menjalankan program penerangan secara holistik kepada masyarakat berbilang kaum di negara ini bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan.

"Terima kasih kepada Tun Mahathir yang kita hormati, pandangan beliau memang saya setujui. Kita tidak kata, dalam tempoh setahun lepas semua orang akan faham gagasan 1Malaysia yang dikemukakan oleh Perdana Menteri itu.

"Tetapi pasti sudah ramai mula faham dan saya percaya ada juga masih yang belum dapat memahaminya secara mendalam kerana ada kecenderungan tafsiran itu dibuat mengikut pandangan kelompok tertentu," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Belia kali pertama di sini hari ini.

Semalam, Dr. Mahathir berpendapat, langkah penerangan gagasan 1Malaysia itu amat penting bagi memastikan konsep tersebut tidak disalah tafsir dan digunakan untuk kepentingan pihak tertentu sehingga menimbulkan suasana tidak harmoni di dalam negara.

Muhyiddin berkata, gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Datuk Seri Najib Tun Razak itu berteraskan kepada Perlembagaan negara.

"Apa pun tafsirannya, ia tidak harus lari daripada apa terkandung dan semangat dalam Perlembagaan negara baik dalam soal hak kaum, bukan bumiputera, bahasa, budaya, kedudukan raja atau agama," katanya.

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata, adalah wajar program penjelasan mengenai gagasan 1Malaysia dibuat dan terus dilakukan oleh kerajaan supaya rakyat lebih faham akan maksud sebenar konsep itu.

"Kita jangka mungkin dalam satu tempoh akan datang semua orang dapat memahami maksud sebenarnya, tiada salah tafsiran mengenai gagasan 1Malaysia," katanya.

0 comments: