.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, July 11, 2010

0 Puaka atau Jangkitan Penyakit? Menyelamatkan seorang tetapi mati enam orang

Bukan puaka tapi jangkitan kuman

Oleh HAFIZ ABBAS


TALI rentang keselamatan dipasang bagi menyekat laluan awam ke Hutan Lipur Lubuk Yu, Maran ekoran kes kematian enam penduduk kampung akibat jangkitan bakteria baru-baru ini.



MARAN - Mayat seorang mangsa lemas di Hutan Lipur Lubuk Yu, di sini sudah lama ditemui, namun apa yang menimbulkan kebingungan ramai ialah enam daripada 83 anggota operasi dan mencari dan menyelamat itu pula meninggal dunia seminggu kemudian.

Bagi penduduk beberapa kampung sekitar Sungai Jerik, mereka yakin ia berpunca daripada puaka kawasan itu.

Kesemua yang meninggal dunia itu menyertai operasi mencari Mohd. Azhar Azizam, 28, seorang yang pandai berenang tetapi lemas di lubuk itu pada 26 Jun lalu sebelum mayatnya ditemui empat hari kemudian.

Mereka yang meninggal dunia dikenal pasti sebagai Azizam Abdullah, 58 (bapa Mohd. Azhar), Timothy Hoo Seng Heng, 29, Lim Sin Lai, 55, Mohd. Ali Abdullah, 60, Zakaria Ayub, 52, dan Zainal Abidin Ismail, 56.


Artikel berkaitan:

MARAN - Seorang daripada anggota operasi mencari dan menyelamat seorang mangsa lemas, Timothy Hoo Seng Heng, 29, dikatakan ternampak satu lembaga wanita berambut panjang muncul dari air sebelum dia sendiri meninggal dunia kelmarin.

Mangsa sempat memberitahu keluarganya bahawa dia ternampak lembaga itu selepas seorang bomoh merendam sebatang buluh ke dalam air di kawasan perkelahan Lubuk Yu dalam usaha mencari mangsa lemas, Mohd. Azhar Azizam.

Bapanya, Ho Hok Kee, 60, berkata, selepas melihat lembaga itu, anaknya demam dan berjumpa dengan ketua kampung Sungai Jerik, Lim Sin Lai yang memintanya jangan lagi ke tempat tersebut.

"Tapi anak saya tetap juga pergi ke sana kerana urusan operasi mencari dan menyelamat sebelum dia sakit dan meninggal dunia," katanya di sini semalam.


Artikel berkaitan:

NEGARA

Sampah punca kuman tersebar

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my




--------------------------------------------------------------------------------



KUANTAN - Pencemaran fizikal dan kekotoran di sekitar kawasan Hutan Lipur Lubuk Yu di Maran dekat sini berkemungkinan besar punca utama penyebaran kuman leptospirosis (air kencing tikus).

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Alam Sekitar dan Kesihatan Pahang, Datuk Hoh Khai Mun (gambar) berkata, sisa-sisa sampah itu menjadi tumpuan tikus dan punca ia merebak di sekitar kawasan berkenaan.

Beliau berkata, melalui siasatan awal Jabatan Kesihatan, mendapati banyak sisa makanan daripada aktiviti perkelahan pengunjung yang mencemari kawasan riadah sehingga menyebabkan tanah tercemar.

"Sisa sampah juga menarik perhatian tikus yang menjadikan kawasan hutan itu sebagai habitat dan seterusnya menjadi punca kepada jangkitan.

"Bagaimanapun, kita masih siasat punca sebenar," ujarnya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

0 comments: