.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, July 17, 2010

0 Prinsip kejayaan Bilionar Mexico: Jangan berniaga dengan ahli politik dan berbelanja sederhana

Bilionair Mexico kedekut

MEXICO CITY 16 Julai - Bilionair dari Mexico, Carlos Slim mungkin terkenal sebagai lelaki terkaya di dunia, namun beliau merupakan seorang yang berjimat dalam perbelanjaan hariannya apabila hanya membelanjakan sebanyak AS$24,000 (RM76,970.40) sebulan, menurut biografi terbarunya.

Slim, 70, berjaya mengatasi Bill Gates dalam senarai lelaki terkaya di dunia yang dikeluarkan Forbes selepas dikatakan mempunyai harta berjumlah AS$53.5 bilion (RM171.58 bilion).

Beliau mula berniaga ketika berusia 10 tahun dengan menjual gula-gula dan minuman kepada ahli keluarganya sebelum mula aktif membuat pelaburan ketika berlaku krisis ekonomi.

"Tidak seperti golongan bangsawan lain, Slim lebih gemar mengamalkan cara hidup sederhana," kata penulis buku biografinya, Jose Martinez kepada pemberita pada majlis pelancaran edisi terbaru buku berkenaan.

Anak kelima daripada enam adik-beradik itu belajar dalam bidang kejuruteraan awam sebelum membangunkan teknologi telefon untuk syarikat Telmex yang memonopoli industri telekomunikasi di Mexico.

Beliau kemudiannya membeli syarikat telekomunikasi itu daripada kerajaan Mexico pada 1990.

Kini empayar perniagaan bilionair itu semakin berkembang di Mexico dengan pelaburan dalam beberapa syarikat lain seperti pembinaan, kumpulan kewangan Inbursa dan juga gedung serbaneka.

Pelaburannya di Amerika Latin kini berjumlah AS$60 bilion (RM192.42 bilion) sejak 10 tahun lalu.

"Semua pelaburan itu dibuat oleh seorang lelaki yang hanya menggunakan AS$24,000 (RM76,970) sebulan perbelanjaan harian, walaupun menguasai lebih 40 peratus saham di Mexico," kata Mertinez, sambil menambah kata bahawa Slim masih menggunakan jam tangan plastik sehingga hari ini.

Dalam pada itu, buku itu menulis, falsafah yang dipegang Slim adalah 'jangan berniaga dengan ahli politik' selain mengamalkan kehidupan yang penuh kesederhanaan. - AFP

0 comments: