.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, July 08, 2010

0 Mawi buka syarikat penerbitan sendiri, menulis skrip dan mengarahnya sendiri. Tahniah mawi!

Mawi kembangkan kebolehan
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/07/07
Nafi kerjaya nyanyian semakin malap

DUA kali diberi peranan sebagai anggota polis, pertama dalam filem Jin Notti dan kali kedua menerusi drama terbitannya sendiri, Jiwa Kacau menyebabkan Mawi menolak tawaran melakonkan watak sama biarpun hanya untuk klip video Tak Mungkin Berpaling.

Bersetuju dengan cadangan penyanyi itu, pengarah klip video berkenaan, Mohd Irwan Rauf, mengubah watak juara Akademi Fantasia (AF) musim ketiga itu daripada anggota polis kepada perompak. Klip video yang turut menampilkan Zamani Slam itu menjalani penggambaran selama dua hari di sekitar Kuala Lumpur, bulan lalu. Kali ini, Irwan menonjolkan kelainan apabila memaparkan jalan cerita mengenai dua perompak yang terjerat dengan kebaikan seorang wanita, sebagai simbolik kepada kisah cinta tiga segi dalam lagu yang pernah dipopularkan kumpulan Slam itu. "Saya sengaja memaparkan kelainan kepada jalan cerita klip video ini bagi menyokong susunan lagu Tak Mungkin Berpaling yang kini lebih segar. Kami masih mengekalkan tema sama iaitu mengenai cinta tiga segi tetapi dipaparkan dalam bentuk berbeza.

"Alhamdulillah anda yang menonton klip video ini faham apa yang ingin saya sampaikan. Sebelum ini Mawi sering tampil dengan karakter yang baik tetapi kali ini, kami mencuba kelainan dengan memaparkan watak Mawi sebagai perompak. Bagaimanapun saya menyelitkan sedikit unsur komedi dan mewujudkan penceritaan supaya klip video ini mempunyai karakter," katanya.

Mawi pula ketika ditemui di majlis tayangan klip video terbitan Astro Entertainment Sdn Bhd (AESB), mengakui seronok dapat bekerjasama dengan Irwan apatah lagi dengan keterbukaan pengarah itu menerima cadangannya.

"Saya menolak watak polis kerana sudah beberapa kali diberikan watak serupa. Jadi saya memberi pandangan itu kepada pengarah, meminta supaya diberikan watak lain. Selain itu, saya juga menimba satu lagi pengalaman baru apabila buat pertama kalinya berlakon di samping Zamani selepas kami berduet bersama,"kata penyanyi Kian ini.
Bermula sebagai penyanyi, Mawi bagaimanapun turut mengembangkan sayapnya bergelar pelakon. Filem pertamanya Aduh Saliha sehingga kini masih lagi terbengkalai. Sebaliknya Mawi terlebih dulu muncul di layar perak menerusi Jin Notti.

Selepas itu, dia berjinak-jinak pula sebagai pengarah. Drama pertama arahannya Pak Nil Ibu Kirim Salam bakal menemui penonton pada Aidilfitri nanti. Anak muda kelahiran Johor ini mengambil keputusan untuk menduduki kerusi pengarah pengarah kerana keinginan untuk mencuba yang membuak-buak.

Cita-cita jadi pengarah filem

SETELAH memiliki syarikat produksi MW Entertainment Sdn Bhd, Mawi berasa terpanggil untuk mengarah. Bukan disebabkan karier nyanyiannya yang dikatakan semakin perlahan, tetapi Mawi ingin mempelbagaikan lagi kebolehan.

"Setakat ini, alhamdulillah, pada setiap bulan saya masih menerima pelbagai undangan menyanyi. Insya-Allah pada September saya akan muncul dengan album terbaru berjudul Idola. Jadi tak benarlah dakwaan mengatakan saya mengarah kerana undangan menyanyi kian berkurang.

"Selain album Idola, album kompilasi The Best Of Mawi juga akan berada di pasaran tidak lama lagi," katanya.

Menurutnya, bukan menjadi satu kesalahan menyimpan cita-cita sebagai pengarah filem suatu hari nanti, tetapi dia tidak mahu ia dilakukan secara tergesa-gesa.

"Telefilem Pak Nil Ibu Kirim Salam boleh dikatakan buah tangan saya sepenuhnya. Saya hasilkan skrip dan saya sendiri yang mengarah kerana saya sayang nak berikan kepada pengarah lain, bimbang tidak mendapat bayangan apa yang saya mahukan.

"Sebagai persediaan untuk telefilem ini, saya banyak menonton drama dan filem tempatan serta antarabangsa. Saya lihat bagaimana teknik penggambaran mereka, saya juga tidak kisah sekiranya dikritik, kata Mawi.

Pak Nil Ibu Kirim Salam adalah berdasarkan pengalaman Mawi sendiri. Skrip drama itu terhasil sebagai penghargaan untuk peminatnya yang menghidap autisme, kerana kesungguhannya mencari Mawi di serata tempat semata-mata untuk bertemu dengannya.

Telefilem itu dijayakan oleh Aznil Nawawi dan Along Raja Lawak serta penampilan khas 33 pelakon popular tanah air seperti Linda Onn, A Galak, Angah Raja Lawak, Hamid Gurkha, Zamani, Joey dan ramai lagi.

Aznil diangkat sebagai teraju utama kerana populariti pengacara dan penyampai radio itu dari segenap lapisan umur terutamanya kanak-kanak.

0 comments: