.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, July 01, 2010

0 Lagenda Budak Setan, Kapoww dan Piala Dunia. Haru dan mengharukan

Dengarnya... Kapoww tewas di tangan Piala Dunia
Oleh Normah Becok

2010/07/01
KATA beberapa pengusaha filem, apabila bola sepak Piala Dunia FIFA 2010 bermula, kutipan beberapa filem agak tergugat. Kononnya, peminat lebih suka duduk di rumah melayan siaran langsung atau ulangan kejohanan berkenaan daripada keluar ke pusat beli-belah untuk menonton wayang.

Cik Normah ada juga beberapa kali ke panggung wayang sepanjang minggu lalu. Ketika yang sama, Cik Normah jeling-jeling juga ke arah kaunter jualan tiket filem Melayu. Ketika itu, Lagenda Budak Setan yang sudah pun memungut RM4 juta masih ligat ditayangkan, manakala filem Kapoww: Atoi The Ajaib Boy juga turut diputarkan. Kalau pada hari bekerja, memang tak ramai sangat yang datang ke panggung. Lainlah pada hujung minggu, apabila orang ramai terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan tiket. Antara yang beratur, termasuklah Cik Normah, yang teringin menonton filem lakonan Tom Cruise, Knight And Day. Bagi Cik Normah, filem aksi itu biasa saja. Cik Normah lebih sukakan Toy Story 3 yang memang meletup ceritanya. Apa-apa pun, sewaktu bertemu seorang teman yang berkebetulan bekerja dengan syarikat penerbitan filem Kapoww baru-baru ini, Cik Normah bertanya padanya, berapa kutipan yang sudah dilakukan filem terbabit.

Katanya, jumlah pungutan sebenar belum lagi berada dalam tangannya. Jadi, tak dapatlah dia nak bagi tahu secara rasmi.

Begitupun, dia berkata, demam bola sepak Piala Dunia sedikit sebanyak mengganggu rentak kutipan filem tempatan, walaupun Kapoww sendiri mendapat ulasan dan reaksi yang baik daripada media. Filem itu mula ditayangkan pada 17 Jun lalu.

Isnin lalu, Cik Normah menyemak laman web FINAS untuk mencari sedikit maklumat buat artikel seterusnya. Alang-alang sudah berada di laman web terbabit, Cik Normah menyemak sekali jumlah pungutan filem itu sebagaimana yang diserahkan kepada perbadanan berkenaan. Alangkah terkejutnya Cik Normah apabila melihat angka pungutannya, hanya RM150,000! Dalam hati Cik Normah tertanya sendiri, biar betul?
Sangka Cik Normah, Kapoww akan menggamit perhatian ramai peminat kerana ia persembahan komedi yang menampilkan elemen baru dalam filem Melayu. Mungkin kemunculannya pada saat orang ramai memberikan tumpuan pada bola sepak Piala Dunia, membuatkan pungutannya pun menjadi suam-suam kuku.

Kalau filem pertama Azizi ‘Chunk’ Adnan, Antoo Fighter, boleh memungut sehingga lebih RM2 juta, takkan Kapoww RM150,000 saja? Isyyy, sungguh sukar Cik Normah nak percaya.

0 comments: