.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, July 13, 2010

0 Kisah Sotong Paul akan diingati sampai bila-bila. Saya fikir Paul berjaya redahkan ketegangan bookie piala dunia

Sotong Paul akan bersara


PAUL berenang dekat replika trofi Piala Dunia di dalam
Akuarium Sea Life di Oberhausen, Jerman semalam.



BERLIN - Sotong kurita selebriti, Paul yang menjadi sensasi kerana meramalkan tujuh perlawanan bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan akan bersara daripada membuat ramalan perlawanan bola sepak.

Menurut jurucakap Akuarium Sea Life du Oberhausen, Tanja Munzig, haiwan itu tidak lagi melakukan urusan ahli nujum.

"Ia tidak lagi membuat sebarang ramalan sama ada bola sepak atau politik, gaya hidup atau ekonomi.

"Paul akan kembali dengan pekerjaan lama iaitu membuat kanak-kanak gembira," kata Munzig.

Ramalan terakhir yang dibuat sotong itu ialah kemenangan Sepanyol ke atas Belanda.

Namun semalam, kakitangan akuarium itu yang menjadi tempat tinggal haiwan berkenaan menghadiahkan Paul dengan piala emas mirip Piala Dunia.

Semasa piala itu yang dihiasi dengan tiga kupang, Paul pada mulanya tidak menghiraukannya selama beberapa minit semasa ia dimasukkan ke dalam akuarium.

Akhirnya, sotong itu mengambil salah satu kupang dan memakannya di depan kamera televisyen.

Paul mendapat perhatian peminat bola sepak apabila ia meramalkan dengan tepat perlawanan melibatkan Jerman termasuk kekalahan skuad itu kepada Sepanyol.

Sementara itu, seorang ahli perniagaan Sepanyol mahu membeli Paul dengan harga AS$38,000 (RM121,676) dan mahu menamakannya Paulo.

Ahli perniagaan itu mahu menjadikan haiwan tersebut sebagai maskot untuk satu majlis makanan yang besar.

Sebelum ini, sotong itu menjadi kemarahan penduduk Jerman dan Argentina yang mahu memakannya selepas dia meramalkan Argentina kalah kepada Jerman dan Sepanyol menewaskan Jerman. - Agensi


Artikel berkaitan:

Zoo Sepanyol mahu sotong Paul




GAMBAR menunjukkan sotong bernama Paul di dalam Akuarium Sea Life di Oberhausen pada 12 Julai lalu.


MADRID - Sebuah zoo di sini membuat tawaran untuk mendapatkan sotong selebriti Piala Dunia, Paul dari tempat tinggalnya di Akuarium Sea Life, Oberhausen, barat Jerman.

Pihak pengurusan zoo itu akan menawarkan haiwan lain bagi menggantikan wang kepada pihak akuarium tersebut sebagai tukaran untuk mendapatkan Paul.

Namun, seorang jurucakap Akuarium Sea Life menegaskan haiwan itu tidak akan dipindahkan ke tempat lain.

Sotong itu berumur dua setengah tahun dan dilahirkan di sebuah akuarium di England pada Januari 2008.

Jangka hayat haiwan tersebut ialah tiga tahun.

Sotong itu menjadi terkenal kerana ia meramalkan dengan tepat semua perlawanan melibatkan Jerman selain Sepanyol pada Piala Dunia 2010.

Cara sotong itu membuat ramalan ialah dengan memilih salah satu bekas berisi makanan yang dihiasi dengan bendera negara yang bertanding dalam akuarium tersebut. - Agensi


Artikel berkaitan:

Sotong Paul ramal bakal Presiden Rusia



KEPUTUSAN hasil tilikan Paul (gambar tengah) sama ada Putin (kiri) atau Medvedev (kanan) dipilih menjadi ketua negara Rusia terpaksa dirahsiakan pihak berkuasa sehingga tamat Pilihan Raya Presiden pada 2012.


MOSCOW - Sebuah akhbar ternama Rusia, Komsomolskaya Pravda semalam mendedahkan, sotong psikik sensasi Piala Dunia 2010, Paul telah pun ditugaskan untuk membuat ramalan siapakah bakal presiden baru negara itu baru-baru ini.

Namun, keputusan daripada hasil tilikan sotong itu yang dijalankan oleh pihak berkuasa Rusia secara rahsia di akuarium Sea Life di Oberhausen, Jerman diarah untuk tidak didedahkan kepada umum sehingga selesai Pilihan Raya Presiden pada 2012.

Akhbar itu melaporkan, Paul seperti dilakukan ketika memilih pemenang antara dua pasukan bertanding, turut diminta memilih antara dua bekas tertera nama calon iaitu Perdana Menteri, Vladimir Putin and Presiden Dmitry Medvedev.

Rakyat Rusia sehingga kini masih keliru dengan keadaan politik negara itu apabila Putin dan Medvedev dilihat sama-sama berkuasa sebelum dua pemimpin itu mengarahkan pilihan raya dibuat. - Agensi

0 comments: