.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, July 03, 2010

0 Kereta masa depan. Cerita di TV yang menjadi kenyataan

Kereta boleh terbang



DALAM gambar yang disediakan oleh Terrafugia ini menunjukkan kereta Transition semasa berlepas. Syarikat Terrafugia merancang untuk mula menjual kenderaan ini pada akhir tahun depan. - AP



WASHINGTON 2 Julai - Kereta yang dilengkapi sayap untuk membolehkannya terbang dijadual memasuki pasaran mulai tahun depan.

Syarikat Terrafugia semalam mengumumkan rancangannya untuk melancarkan kereta-kapal terbang bernama Transition itu menjelang akhir 2011.

Terrafugia baru-baru ini melepasi satu halangan utama apabila Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) memberi pengecualian khas supaya Transition tidak dikenakan had berat.

"Inilah kenderaan ajaib yang akan datang. Sesiapa sahaja boleh membeli kereta Ferrari tetapi Ferrari tidak boleh terbang," kata Naib Presiden Terrafugia, Richard Gersh.

Transition sama sekali bukan seperti yang digambarkan dalam lukisan kartun yang menunjukkan kereta terbang meluncur laju di atas lalu lintas biasa, atau seperti dalam filem Chitty Chitty Bang Bang.

"Tidak ada butang untuk melancarkan kereta itu pada panel (peralatan)" jelas Gersh.

Sebaliknya kereta-kapal terbang itu dilengkapi sayap yang boleh dikembangkan untuk terbang, proses yang dilaporkan mengambil masa seminit, dan dilipat semula apabila hendak dipandu sebagai kereta.

Namun landasan masih diperlukan untuk Transition berlepas dan mendarat.

Transition dipasarkan lebih sebagai sebuah kapal terbang yang boleh dipandu dan bukan sebagai sebuah kereta yang boleh terbang, walaupun kenderaan itu mempunyai ciri kedua-duanya.

Terrafugia mahu memasarkan Transition kepada juruterbang persendirian sebagai cara lebih mudah dan lebih murah untuk terbang.

Mereka berkata, dengan kenderaan itu tidak ada lagi masalah mencari pengangkutan jenis lain untuk pergi dan balik dari lapangan terbang. - AP

0 comments: