.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, July 03, 2010

0 Kemiskinan di luar bandar menggalakkan penghijrahan ke bandar. Akibatnya banyak masalah sosial berlaku di bandar

Kemiskinan antara punca kes buang bayi


2010/07/03
IPOH: Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertitah, kemiskinan wajib diperangi dan ditangani secara berkesan kerana ia adalah antara punca utama pelbagai masalah sosial termasuk kes salah laku seks dan pembuangan bayi yang semakin berleluasa.

Baginda bertitah, kemiskinan mewujudkan tekanan dalam kehidupan harian, mempengaruhi tekanan emosi dan mencetuskan kemiskinan budaya, nilai dan moral selain menjadi punca perceraian, aktiviti kurang bermoral, keruntuhan akhlak serta menggadai harga diri. "Betapa suasana ekonomi di luar bandar mencetuskan kemiskinan dan ia menggalakkan berlakunya penghijrahan ke bandar, lalu meningkatkan bilangan kemiskinan bandar. "Bentuk dan pembangunan kawasan kediaman golongan miskin bandar bagaikan kotak sarang merpati, yang tidak dilengkapi kawasan riadah dan kemudahan aktiviti sosial untuk membolehkan adanya saluran bagi remaja melepaskan tekanan," titahnya pada Persidangan Ke-172 Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) di sini, semalam.

Justeru, Raja Nazrin bertitah, cara pengagihan zakat secara adhoc mungkin tidak lagi sesuai bagi menangani cabaran pada era ini, kerana masalah kemiskinan bukan saja tidak dapat diselesaikan, malah menjadi lebih serius hingga memusnahkan nilai masyarakat.

0 comments: