.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, July 07, 2010

0 Bisnes di bandar

'Asrama haram' raih RM50,000
Oleh Gaddafi Musli

2010/07/07 SUBANG JAYA: Dua kedai pejabat yang diubah suai menjadi ‘asrama haram’ dengan bayaran mencecah RM580 sebulan bagi setiap bilik diserbu Bahagian Penguat kuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) di sini, lewat petang kelmarin.


Difahamkan, pemilik premis itu memperoleh anggaran keuntungan sehingga RM50,000 sebulan hasil aktiviti haram mengubahsuai ruang pejabat miliknya.

Yang Dipertua MPSJ, Datuk Adnan Md Ikhsan, berkata siasatan awal mendapati pejabat tiga tingkat terbabit diubah suai menjadi 74 bilik sewa dengan bayaran RM480 hingga RM580 sebulan bergantung kepada saiz bilik.

Ketika serbuan, beberapa pelajar daripada kolej berdekatan yang menghuni asrama terbabit terpinga-pinga apabila diberitahu asrama yang diduduki mereka tidak mempunyai permit sah.


Adnan yang mengetuai operasi itu berkata, asrama terbabit dipercayai beroperasi lebih enam bulan lalu dan kebanyakan penghuninya terdiri daripada pelajar kolej berdekatan.


“Serbuan berdasarkan maklumat orang awam yang tinggal di kawasan berhampiran mengenai penyalahgunaan premis terbabit sebagai bilik sewa haram dan kami dapati semua penyewa tidak mengetahui bilik didiami mereka tidak mempunyai permit sah” katanya ketika dihubungi, semalam.


Menurutnya, MPSJ memandang serius kewujudan asrama haram seperti ini kerana aspek keselamatan dan keselesaan penghuni langsung tidak dipedulikan pemilik bangunan terbabit.


“Pengubahsuaian yang dibuat pemilik bangunan mendatangkan risiko kepada penghuni jika berlaku kejadian seperti kebakaran kerana pengudaraan yang tidak sempurna boleh menyebabkan sesak nafas” katanya.


Adnan turut menasihatkan orang ramai khususnya pelajar kolej supaya memeriksa terlebih dulu status rumah yang ingin disewa, sama ada pengubahsuaian yang dibuat mendapat kebenaran pihak berkuasa ataupun tidak. Katanya pemilik terbabit dikompaun mengikut Seksyen 70(12) Akta Jalan Parit dan Bangunan 1974 iaitu menyalahgunakan bangunan asal dan boleh didenda maksimum RM12,500.

0 comments: