.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, July 08, 2010

0 Bagaimana buat rundingan bisnes dengan FINAS untuk buat filem? Ilmu survival penerbit untuk filem

Jamil cabar FINAS
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/07/07
Terus buat filem baru walaupun didakwa masih berhutang

PENGARAH filem Momok Jangan Panggil Aku, M Jamil Zulkifli rasa kecewa apabila dituduh masih belum menjelaskan Dana Pembangunan Seni Filem yang dipinjam daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) ketika menghasilkan Momok The Movie tahun lalu, walaupun filem itu berjaya mencatat kutipan kasar sebanyak RM2.5 juta.

Akibatnya syarikat dimilikinya, Galaksi Seni Sdn Bhd tidak layak menerima dana perfileman kerana hutang terdahulu yang masih belum langsai. Pengarah berusia 46 tahun itu berkata, dakwaan mengatakan syarikatnya masih berhutang tidak benar kerana dia menyimpan bukti pembayaran. Jamil juga menjelaskan, mustahil pengedar yang dilantik iaitu MIG Production Sdn Bhd mempunyai niat untuk menipu kerana pemiliknya iaitu David Teo salah seorang dari Ahli Lembaga FINAS. Setahu saya, setiap kali pihak pengedar iaitu MIG menerima bayaran daripada pemilik panggung, mereka akan terus menjelaskan hutang yang tertangguh. Setakat ini, kami sudah menjelaskan hampir 70 peratus hutang kami dengan FINAS. Tetapi saya terkejut apabila permohonan untuk mendapatkan dana seterusnya tidak diluluskan.

Saya mengaku masih lagi berhutang dengan FINAS tetapi jumlahnya tidak banyak. Baki yang tertunggak sekitar RM200 ribu hingga RM300 ribu, bagaimanapun saya sudah memaklumkan kepada FINAS yang mereka akan menerima bayaran melalui rebet cukai dan daripada TV3.

Setahu saya, mana-mana syarikat yang mendapat dana daripada FINAS diberi tempoh tiga tahun untuk membayar kembali pinjaman. Walhal Momok The Movie baru ditayangkan tahun lalu. Ini bermakna hutang kami tak sampai tiga tahun lagi dan kami juga sudah berjaya melangsaikan kira-kira 70 peratus daripada hutang itu, katanya kepada media di majlis pelancaran filem terbaru arahan dan terbitannya di Kompleks Studio Merdeka, Hulu Klang, baru-baru ini.

Pengarah itu juga menegaskan, dia bukanlah baru dalam dunia pengarahan dan sebagai anak kepada seniwati terkemuka Datuk Sarimah Ahmad, tidak mungkin dia mahu memalukan nama baik ibunya. Sebelum ini dia sudah mengarah filem Warna Warna Hati, Tarik Tarik, Termometer 3 dan Musuh Dalam Selimut selain lebih lima drama.
Sehubungan itu, Jamil mencabar FINAS menyaman atau menghantar surat amaran kepadanya jika benar dakwaan dia masih berhutang.

Ini bukan filem pertama saya. Kalau betul saya tak bayar, saya takkan datang ke sini. Sedangkan syarikat saya adalah yang pertama membayar pinjaman dengan cepat. Saya ada semua bukti.

Satu lagi yang menjadi persoalan, kenapa mereka enggan memberikan bantuan kepada syarikat yang sudah pun membuktikan kemampuan mereka. Tetapi berani pula memberikan dana kepada entah sesiapa dan akhirnya filem mereka tak siap sehingga kini, katanya.

Mengenai filem terbarunya, Momok Jangan Panggil Aku, Jamil menjelaskan ia bukanlah sambungan daripada filem Momok The Movie, sebaliknya memaparkan kisah baru.

Katanya, filem terbarunya itu adalah kisah seram sepenuhnya selepas menerima pendapat peminat yang tidak begitu menyukai tema komedi dalam Momok The Movie.
Dia juga yakin tanpa membariskan bintang terkenal atau popular, filem terbarunya itu masih boleh mendapat sambutan yang baik.

Kita lihat, ada juga filem yang mengetengahkan artis popular pun tak laku. Bagi saya yang penting adalah jalan cerita filem itu sendiri. Tahun lalu, saya adakan sesi menonton wayang dengan pengikut di laman sosial kerana ingin mendengar sendiri apa komen mereka mengenai Momok The Movie.

Ulasan mereka itu saya ambil untuk dijadikan panduan bagi saya buat filem seterusnya, katanya lagi.

Filem Momok Jangan Panggil Aku membabitkan bajet RM1.3 juta ini bakal mengangkat tiga kisah. Pertama, kisah hantu yang biasa dikenali dikalangan masyarakat Melayu iaitu hantu raya, polong dan saka. Penggambaran diadakan di sekitar Pahang seperti Lebuh Raya Karak, Bentong dan Temerloh.

Antara barisan pelakon yang membarisi filem ini ialah M Jamil sendiri, Cassandra Patrick, Arif S Shamsudin, Zarina Zainuddin, Ruminah Sidek dan ramai lagi. Selain itu, penyanyi dangdut Indonesia, Inul Daratista juga dikatakan bakal menjadi pelakon undangan untuk filem ini dan turut menyanyikan lagu soundtrack filem ini. Inul bakal memegang watak Ibu bunian.

0 comments: