.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, July 30, 2010

1 Asalnya dari keluarga susah. Apabila wang bukan halangan, bisnes keluarga dalam perancangan.

Kerana keluarga


2010/07/29

HAKIKATNYA dia tidak akan beraksi pada kempen Liga Juara-Juara Eropah musim depan namun ia tidak menghalang Yaya Toure untuk menyertai Manchester City dalam kancah bola sepak Liga Perdana Inggeris (EPL) musim depan.



Realitinya ia lebih mudah. Benar, bayaran perpindahan sebanyak STG30 juta (RM149 juta) untuk muncul sebagai pemain pertama dalam EPL yang menerima gaji sebanyak STG200,000 (RM995,000) seminggu menyebabkan Toure tidak teragak-agak melupakan Liga Juara-Juara.

Namun sebenarnya bukan wang mahupun kekecewaan yang menjadi ukuran bagi pemain yang berusia 27 tahun itu.



Ia adalah kerana akhirnya dia berpeluang untuk bermain di samping abangnya, Kolo, menyebabkan Yaya meninggalkan Nou Camp.

Lebih daripada "cabaran" ditemuinya di Eastlands, keinginan kuatnya untuk menjadikan kelab terkaya dunia itu sebagai kuasa besar mencabar Manchester United, Chelsea dan, satu hari Barcelona. Dia juga terdesak untuk bermain secara tetap di kemuncak kariernya, Yaya juga begitu kepingin melihat adik-beradik Toure bersatu di atas padang.

"Saya lihat banyak perkara dalam akhbar mengenai kenapa saya meninggalkan Barcelona," kata Toure.

"Tapi bagi saya, saya mahu bermain dengan abang saya, Kolo, sekurang-kurangnya sekali. Dalam bola sepak, anda tidak tahu apa yang akan berlaku esok, dan [untuk bermain dengan Kolo] amat penting buat saya."

Perbezaan usia hanya dua tahun, lahir daripada akademi bola sepak sama di ASEC Mimosas di Abidjan yang melahirkan Salomon Kalou, Bakary Kone dan ramai lagi pemain generasi emas di Ivory Coast, nasib kedua-dua adik-beradik itu berbeza.



Kolo kekal dalam pasukan utama ASEC selama dua tahun sebelum berhijrah ke Arsenal. Yaya, dilihat sebagai lebih berbakat, hanya tiga bulan di akademi itu sebelum dia dibawa ke kelab Belgium Beveren. Dia dijemput untuk berlatih di utara London oleh Arsene Wenger tetapi gagal memikat.

Ia memakan masa hampir sedekad, apabila Kolo berpindah dari Abidjan ke London dan kemudian ke Manchester dan Yaya berhijrah menerusi Monaco dan Barcelona, sebelum kedua-duanya meraih impian mereka menjadi rakan sepasukan.

Memang ada ikatan kuat antara dua adik-beradik itu yang ketika kecilnya pernah bekerja untuk menyara keluarga mereka - Kolo pernah bekerja sebagai pengilap kasut untuk menyara keluarga Toure - dan dengan anugerah diterimanya mampu mengeluarkan mereka daripada kemelut kemiskinan.

"Keluarga kami amat miskin," kata Kolo. "Ibu saya meninggal dunia [pada 2003] dan saya hanya ada bapa [pegawai tentera]. Kami adalah keluarga bola sepak - abang saya Ibrahim bermain di Tunisia dan tiga lagi bekerja di Eropah - tapi kehidupan kami tidak pernah senang.

"Di Afrika, kehidupan boleh menjadi amat teruk. Kami hanya makan sekali sehari. Apabila saya menandatangani kontrak pertama di Eropah, saya berkata kepada Kolo bahawa kini keluarga kami boleh bergembira.

"Apabila kehidupan anda mula berubah dan anda mendapat sedikit wang, walaupun ia sedikit, anda mahu membantu keluarga, dan itulah yang saya lakukan. Kami orang biasa, kami bukannya datang daripada keluarga yang banyak wang. Itulah sebabnya saya sayangkan abang saya. Dia seorang lelaki yang baik, sentiasa mahu membantu orang lain."

Perkara sama boleh diperkatakan mengenai Yaya. Kedua-duanya sudah menjadi penderma bagi tanah air mereka, menghantar berlori-lori makanan ke Abidjan setiap tahun, tetapi mereka juga mahu menggunakan masa mereka bersama di Manchester untuk bekerja rapat menjayakan sesuatu yang tidak berkaitan dengan bola sepak.

"Saya mahu melakukan sesuatu yang penting dengan abang saya," kata Yaya. "Kami akan membentuk satu yayasan besar bagi membantu orang muda. Ia satu keseronokan dan kepuasan untuk melakukan kebajikan."


ADIK-BERADIK TERKENAL DALAM BOLA SEPAK



Gary dan Phil Neville (Manchester United dan England).

Frank dan Ronald de Boer (Ajax, Twente, Barcelona, Rangers, Al-Rayyan, Al-Shamal dan Belanda).

Bobby dan Jack Charlton (England).

Danny, Ray dan Rod Wallace (Southampton).

Ron dan Paul Futcher (Luton Town).

Jimmy dan Brian Greenhoff (Manchester United).

1 comments:

baincardin said...

Salam.

Jom kita berkongsi maklumat tentang 'Sabar Dalam Al-Quran' ^_^