.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, June 22, 2010

0 Tidak sabar menanti VCD Kiss Me Again untuk belajar menulis skrip

Kiss Me Again menang filem terbaik

SHANGHAI 21 Jun – Filem komedi Kiss Me Again arahan Gabriele Muccino dari Itali, diangkat sebagai filem terbaik pada Festival Filem Antarabangsa Shanghai, selain memenangi dua lagi anugerah bagi kategori pelakon wanita terbaik dan lakon layar terbaik.

Filem tersebut merupakan susulan kepada filem Itali, The Last Kiss yang mendapat kutipan tinggi, yang mengisahkan kehidupan beberapa individu selepas satu dekad, yang cuba ‘memanjangkan’ kehidupan remaja mereka, diselangi dengan konflik yang melanda ketika mereka mencecah usia 40 tahun.

Anugerah tertinggi Golden Goblet itu menandakan kebangkitan filem berbahasa Itali arahan Muccino selepas dia bekerjasama dengan Will Smith menerbitkan filem Hollywood The Pursuit of Happyness dan Seven Pounds.

“Pengiktirafan ini membuatkan saya percaya betapa universalnya sesebuah filem,” kata Muccino dalam satu mesej bertulis.

Pengarah itu turut memenangi anugerah bagi lakon layar terbaik sementara aktres Vittoria Puccini dipilih sebagai pelakon wanita terbaik menerusi lakonannya dalam Kiss Me Again.

Filem arahan pengarah filem China, Liu Jie, Deep in the Clouds, sebuah filem cinta berlainan etnik yang berlatar belakangkan suasana kampung di pedalaman di barat daya China, memenangi anugerah utama juri, kategori penerbit terbaik dan kategori muzik terbaik.

Penerbit Christopher Doyle dinamakan sebagai pemenang kategori seni perfileman terbaik bagi filem Ireland Ondine, sementara Christian Ulmen dipilih sebagai pelakon lelaki terbaik menerusi penampilannya dalam filem terbitan Jerman, Wedding Fever in Campobello.

Penerbit filem Hong Kong, John Woo mengetuai barisan juri pada festival filem kali ini.

Festival filem selama sembilan hari yang berakhir semalam itu, merupakan satu peluang yang jarang diperolehi rakyat republik ini untuk menyaksikan filem-filem antarabangsa yang biasanya tidak ditayangkan di tanah besar China ekoran peraturan ketat yang mengehadkan tayangan 20 filem asing setahun. – AFP

0 comments: