.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, June 05, 2010

0 Harga sebuah perbuatan rasuah - RM32.43j


Jadi jutawan selepas didapati tak bersalah


GIBBS



NEW YORK - Bandar raya New York kelmarin bersetuju untuk membayar ganti rugi sebanyak AS$9.9 juta (RM32.43 juta) kepada seorang lelaki Barry Gibbs yang tidak bersalah dalam satu kes pembunuhan sehingga dia dipenjarakan selama 19 tahun.

Pembayaran itu merupakan rekod untuk tuntutan saman hak asasi manusia terhadap pihak bandar raya.

Sebelum ini, seorang lelaki yang lumpuh menerima ganti rugi AS$8 juta (RM26.21 juta) selepas dia ditembak oleh seorang anggota polis pada 1999.

"Kami bersetuju untuk menyelesaikan kes itu dan percaya ia merupakan kepentingan terbaik untuk semua pihak," kata Jabatan Undang-Undang New York menerusi satu kenyataan.

Gibbs yang merupakan bekas pekerja pos yang kini berumur 61 tahun disumbat ke dalam penjara selepas seorang detektif menipu pada satu perbicaraan di sebuah mahkamah dengan menyediakan seorang saksi yang melihat dia membuang mayat mangsa kena jerut dekat sebuah jambatan di sini.

Detektif yang memperdayakan mahkamah itu, Louis Eppolito kini dipenjarakan seumur hidup kerana menjadi penembak upahan profesional secara sambilan pada tahun 1980-an dan 1990-an.

Pada satu siasatan semula oleh ejen-ejan Biro Siasatan Persekutuan (FBI), saksi yang memperdayakan hakim itu mengaku detektif tersebut merasuahnya untuk mengenal pasti Gibbs sebagai lelaki yang membuang mayat tersebut. - AP

0 comments: