.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, June 12, 2010

0 Gelaran Datuk ditarik balik. Apa agaknya kesalahan mereka?

4 Datuk ditarik pingat

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 11 Jun – Jumaah Majlis Diraja Johor (JMDRJ) mengesahkan tiga individu termasuk bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng telah ditarik balik pingat Datuk Sri Paduka Mahkota Johor (SPMJ) dan Darjah Paduka Mahkota Johor (DPMJ) berkuat kuasa Jumaat lalu.

Ini berikutan ketiga-tiga mereka didapati tidak lagi menepati kriteria Undang-Undang dan Peraturan Darjah Mahkota Johor.

Selain Jui Meng, dua lagi penerima yang ditarik balik pingat mereka ialah wanita Asia pertama yang merentasi Kutub Utara dan Selatan, Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir dan Komander Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Shaftdean Lufty Rusland.

Penarikan balik pingat itu turut melibatkan seorang peguam, Hassan Yunos yang merupakan penerima DPMJ. Pingat itu turut membawa gelaran Datuk.

Setiausaha JMDRJ, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata, keputusan itu menetapkan keempat-empat individu terbabit tidak boleh menggunakan gelaran dan huruf ringkas darjah tersebut dalam sebarang urusan dan persuratan.

“Keputusan menarik balik pingat dan gelaran itu adalah berlandaskan buku Undang-Undang dan Peraturan Darjah Mahkota Johor menerusi Fasal 7(f) Bahagian Kedua Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895 yang berkuasa memecat dan mengeluarkan mereka yang menerima pingat dan gelaran tersebut,” katanya.

0 comments: