.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, June 12, 2010

0 Ganjil dan misteri. Macam kerja makhluk asing

Lubang misteri telan kilang


Lubang besar di sebatang jalan di tengah bandar Guatemala yang telah menelan sekurang-kurangnya sebuah bangunan tiga tingkat semasa taufan Agatha membadai pada 2 Jun, 2010. - AP


GUATEMALA CITY 11 Jun - Sebuah lubang besar yang menelan kilang pakaian dan satu persimpangan jalan di ibu kota Guatemala menjadi misteri kepada ahli geologi, yang masih belum dapat mengenal pasti puncanya.

"Ia menimbulkan seribu satu persoalan," kata Jurutera Geofizik, Badan Pengurusan Bencana Nasional, David Monterroso.

Lubang yang terbentuk semasa ribut tropika May lalu mempunyai kedalaman hampir 30 meter dan 20 meter lebar.

Pihak berkuasa bagaimanapun masih belum mengesahkan berlakunya sebarang kemalangan jiwa, meskipun masyarakat setempat percaya seorang pengawal keselamatan yang sedang menggunakan telefon awam telah ditelan dalam lubang itu dan mati.

Satu teori popular yang dihebahkan secara meluas oleh media di Guatemala adalah berkenaan aliran saluran sisa kumbahan yang pecah lalu membentuk lubang itu, manakala sebuah lagi lubang yang menelan beberapa buah rumah dan membunuh tiga orang pada 2007, dikatakan berpunca daripada hujan dan kebocoran sisa kumbahan bawah tanah.

Tetapi menurut Monterroso semalam, semua bukti tersebut masih belum boleh mendapatkan gambaran jelas mengenai fenomena itu.

"Kita boleh kata ia terbentuk disebabkan oleh paip yang bocor, tetapi ia boleh jadi juga apabila lubang gua yang terbentuk itu menyebabkan rekahan pada paip.

"Ia adalah persoalan yang sukar dijawab," katanya kepada Associated Press.

Katanya, para pekerja sedang menanti barangan yang diperlukan dan kemudiaannya akan turun ke dalam lubang itu untuk menyiasat lebih lanjut.

Pihak berkuasa masih meneliti cadangan syarikat simen tempatan, sama ada ia masih boleh ditampal menggunakan campuran simen dan abu dari gunung berapi Pacaya yang meletus pada 27 Mei lalu.

Pihak kerajaan juga telah memindahkan penduduk di sekitar kawasan itu dan pekerja berhampiran dengan lubang itu kerana dikhuatiri ia boleh menjadi lebih besar.

Namun, pihak berkuasa memberitahu tidak mungkin lubang baru seumpama itu akan terbentuk. - AP

0 comments: