.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, June 19, 2010

0 Bukan tidak buat filem 1malaysia tetapi selalunya idea itu tidak mendapat sambutan dan penerbit tidak berani ambil risiko. Skrip kena baik dulu

18 Mei 2010
MEMAHAMI PERFILEMAN BERKONSEP 1MALAYSIA
GAGASAN 1Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak adalah kesinambungan usaha kerajaan untuk membentuk semangat keharmonian dan nasionalisme pelbagai kaum di kalangan rakyat di negara ini. Dalam erti kata lain, semangat itu harus bertunjangkan semangat kekitaan bersama di bumi watan ini untuk saling toleransi dan hormat-menghormati sesama warga negara mengikut hak dan kebersamaan rakyat seperti yang sudah termaktub dalam Perlembagaan serta berganding bahu membangunkan negara tercinta ini biarpun kita berbeza kaum, latar belakang, ideologi politik dan status hidup.

Gagasan ini bukan satu pernyataan politik tetapi atas semangat kenegaraan untuk membawa Malaysia ke mercu lebih berjaya untuk membina kecemerlangan dalam segala aspek membina jati diri dan identiti atas perpaduan kaum meskipun secara realitinya di Malaysia ada pelbagai kaum, sub-etnik dan bahasa serta budaya kehidupan yang berbeza. Gagasan 1Malaysia bukan retorik politik untuk mengadu domba atau satu pernyataan untuk mengajak menyokong kerajaan sebaliknya tiupan angin baru supaya keamanan dan kesejahteraan yang dinikmati selama ini di negara tercinta akan berterusan buat selama-lamanya.

Justeru, kefahaman dan penghayatan terhadap gagasan 1Malaysia dengan slogan – ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ harus bertolak kepada pemikiran, kesedaran dan kebangkitan . Kita harus ingat pada pepatah, kalau menang jadi abu, kalah jadi arang – maka perjuangan berlandaskan kaum untuk memenangi kaum tertentu tidak akan mencapai jalan penyelesaian sebaliknya pemupukan rasa hormat-menghormati itu berasaskan sejarah, kontrak sosial dan kepercayaan yang disemai sejak zaman nenek moyang kita di negara ini harus dipertahankan. Sebab itu ada perkara yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia harus menjadi inti pati kepada gagasan 1Malaysia kerana masing-masing terjamin haknya di negara ini dan ia sudah terbukti hingga menjadikan Malaysia dikagumi kerana rakyatnya yang berbeza kaum mampu hidup penuh sentosa.



Sebab itu 1Malaysia dicetuskan dengan perkataan baru supaya semua warga sedar bahawa perpecahan kaum dan perjuangan yang berteraskan chauvinistik tidak akan membentuk masa depan lebih baik, malah mungkin bertukar menjadi padah jika ada pihak mencabar pihak yang lain. Perpaduan kaum dan semangat muhibbah yang dibina dan disemai sejak negara ini merdeka pada 31 Ogos 1957 harus ditatang bagai minyak yang penuh. Tragedi berdarah yang berpunca daripada semangat perkauman melampau sebagaimana detik 13 Mei 1969 seharusnya menjadi iktibar paling berharga jika kita mahu melihat negara ini sentiasa aman damai dan sentosa. Elemen sensitiviti kaum dan agama, perjudis terhadap hak Bumiputera, mempersoalkan hak bukan Bumiputera serta apa saja yang menjadikan ketegangan antara kaum dan agama boleh membinasakan keharmonian dan keselamatan negara.

Dalam apa saja kegiatan, acara dan pelaksanaan sama ada dasar dan tindakan, kerajaan dan rakyat sedar, ia harus bertindak atas semangat gagasan 1Malaysia. Gagasan ini bukan sekadar untuk memenuhi semangat perpaduan kaum tetapi untuk berkongsi rasa kekitaan dan hak menghormati bersama antara kaum. Melayu mengormati apa yang kaum Cina lakukan, India menghormati apa yang dianjurkan dibuat kaum Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak tetap berbangga kerana dihormati oleh kaum lain. Semuanya kerana atas kesedaran untuk saling menghormati selagi terjerumus kepada sensitivity perkauman. Contoh ketara ialah sambutan perayaan mengikut agama apabila masing-masing kaum akan tumpang merayakan sambutan Hari Raya Aidilfitri, Aidiladha, Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas, Hari Wesak, Hari Gawai, Good Friday, Thaipusam dan sebagainya.

Begitu juga dalam bidang kesenian dan kebudayaan, masing-masing kaum boleh meneruskan hak mereka dalam bentuk upacara atau produk tradisional mahupun apa saja berkaitan identiti, jati diri, bahasa, budaya, adat mahupun corak pemikiran kaum mereka. Tarian, lagu, muzik, seni pementasan atau apa saja bentuk produk seni budaya termasuk kerja seni filem masih tetap dibolehkan untuk memenuhi kehendak sesuatu kaum itu.

Namun, ada andaian menganggap apabila gagasan 1Malaysia diperkenalkan, perlulah filem dari negara ini harus menterjemahkan konsep 1Malaysia dengan memasukkan watak-wataknya dari tiga kaum utama di negara ini iaitu Melayu, Cina dan India. Memang ia bukan kesalahan dan lebih bagus jika naratif sesebuah filem mampu menggabungkan elemen ini tetapi pada masa sama kita juga harus ingat tidak boleh mengabaikan kaum lain yang juga menjadi penduduk di negara ini terutama kaum peribumi Sabah dan Sarawak ia dikategorikan sebagai Bumiputera. Penduduk Sabah dan Sarawak juga ada hak untuk dimasukkan dalam seni filem jika memberi alasan sebegini tetapi kita harus berbalik kepad keperluan sesebuah filem itu dihasilkan mengikut cerita dan motifnya.

Gagasan 1Malaysia tidak harus disempitkan dengan pemahaman filem Malaysia selepas ini harus berpaksikan wujudnya tiga kaum utama di Malaysia dalam cerita filem yang mahu dihasilkan. Andaian ini terpesong daripada gagasan ini kerana ia seolah-olah menafikan hak kaum lain dan lebih malang, kerja seni filem itu disempitkan dengan teori perpaduan kaum yang mengelirukan.



Filem dalam konteks filem cereka atau drama TV dihasilkan kerana ada tujuan dan nilai moralnya. Filem selalunya bercakap atas nama bangsa dan bangsa yang wujud di negara Malaysia ialah bangsa Malaysia. Ini adalah istilah dari sudut kenegaraan. Dalam sisi lain, filem juga bercakap atas nama bangsa mengikut kaum mengikut kefahaman keturunan etnik yang wujud di negara ini – tidak kira asalnya sebagai peribumi atau pendatang - kerana ia adalah inti pati kesusasteraan, cerminan sosial, rakaman budaya dan ekspresi pemikiran serta luahan emosi terhadap sesuatu bangsa. Bangsa mengikut keturunan seperti Melayu berhak menghasilkan filem Melayu, keturunan Cina berhak menerbitkan filem Cina, keturunan India juga berhak menghasilkan filem Tamil. Begitu juga jika ada kaum Sikh atau keturunan Kadazandusun mahupun apa saja ethik di Sabah dan Sarawak mahu menghasilkan filem berteraskan keturunan mereka, ia masih dibolehkan kerana filem itu bebas bercakap sebagai suara anak bangsanya.

Jika disempitkan pemahaman filem harus ada tiga watak - Melayu, Cina dan India sebagai kaum dalam filem, ia bukan saja tidak diterima sebagai satu kerja seni yang bebas untuk setiap bangsa itu mengutarakan topik mengenai tokoh, budaya, latar kehidupan dan proses sosialisasi sesuatu kaum itu malah zalim untuk menafikan kerja filem itu sebagai sebuah kerja seni yang bertindak sebagai perakam budaya sesuatu bangsa mengikut etnik, bahasa dan keturunan.

Bagi industri perfileman atau penyiaran, hak kaum utama seperti Melayu, Cina dan India tetapi diberi peluang untuk menghasilkan kerja filem dalam lingkungan budaya, bahasa dan corak pemikiran mereka. Namun, realitinya dari dulu hingga kini filem yang dihasilkan dalam bahasa Melayu, yang kebanyakannya dilakonkan dan berkisar masyarakat Melayu sering mendapat perhatian dari segi pasaran. Bukan tidak ada filem tempatan dalam bahasa Tamil atau Mandarin. Bukan tidak ada filem mengenai masyarakat Cina dan India atau kaum lain tetapi selalunya filem daripada etnik ini sering gagal mendapat sambutan di pasaran dan ramai pihak tidak berani membuat pelaburan untuk tujuan berkenaan.

Faktor utamanya ialah kerana konflik kepercayaan itu sendiri. Dari segi tinjauan, memang kita dengan jelas melihat sokongan kaum lain terutama bukan Melayu lebih terdorong kepada filem import. Bukan saja filem Hollywood tetapi senario ini ketara seperti masyarakat Cina di Malaysia masih berkiblatkan filem dari Hong Kong, China mahupun Taiwan, manakala penduduk India di negara ini masih mengagungkan filem Tamil dan seumpamanya dari India. Hakikat ini bukan berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini malah inilah tradisi dan budaya kepenontonan filem di pawagam yang berlaku sejak sebelum negara ini merdeka.

Bukan tidak ada cubaan beberapa produser mahupun pengarah memasukkan elemen rakyat pelbagai kaum di negara ini dalam filem tetapi selalunya tujuan ini sering gagal dari segi pasaran dan penerimaan masyarakat keseluruhannya. Sejak zaman P Ramlee lagi sudah ada kesedaran pada Seniman Agung itu untuk menghasilkan filem berteraskan semangat perpaduan kaum dalam filem dengan memuatkan elemen watak utamanya berbangsa Melayu, Cina dan India seperti filem Gerimis (1968 – Studio Merdeka) dan Sesudah Subuh (1966 – Studio Merdeka).

Sepanjang alaf baru sejak tahun 2000, memang ada usaha daripada pengarah bukan Melayu menghasilkan filem cereka yang menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil tetapi malangnya filem mereka diabaikan oleh kaum Cina dan India di negara ini. Meskipun filem terbabit sering dicanangkan menang di festival filem antarabangsa, ia tidak mampu untuk menjerat masyarakat bukan Melayu untuk menyokong kehadiran filem tempatan yang bukan berbahasa Melayu.

Usaha seperti Yasmin Ahmad memuatkan filem dengan alasan filem untuk semua kaum seperti Sepet, Gubra dan Talentime mahupun Mualaf, hakikatnya ia sekadar retorik kerana apa yang dihasilkan itu bukan contoh terbaik imej 1Malaysia atau memenuhi konsep filem perpaduan kaum – malah tidak mendapat sambutan baik di pawagam - kerana cerita yang dipaparkan menerusi karya Yasmin seolah-olah satu artificial, dibuat-buat dan klise. Skop cerita disempitkan dengan gambaran jika hendak melihat perpaduan kaum dan agama, ia harus ada watak Melayu bercinta dengan watak Cina atau India. Pemikiran ini sempit dan terkongkong dengan kefahaman jika menghasilkan filem yang ada elemen kaum, ia harus bertunjangkan aspek cinta antara dua insan yang berbeza kaum dan agama. Ini sama juga seperti mana sentuhan P Ramlee menerusi Sesudah Subuh dan Gerimis – hampir 40 tahun yang lalu!

Kita harus faham, bahawa gagasan 1Malaysia itu masih membenarkan apa saja filem dibuat atas nama bangsa mengikut keturunan masing-masing. Ia boleh dihasilkan dengan baik untuk memenuhi kehendak dan selera sesiapa saja yang menontonnya selagi tidak melanggar sensitivity dan mengikut peraturan ditetapkan. Filem menggunakan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan adalah simbolik bahawa filem Melayu diterima baik oleh masyarakat di negara ini sejak dulu lagi, waima sejak sebelum negara ini mencapai kemerdekaan. Kita boleh merenung semula kenapa filem Melayu yang muncul sejak 1933 berterusan boleh hidup dan terus bernafas sehingga ke hari ini.

Jika dulu negara ini bukannya berbahasa Kebangsaan kerana ia berada di bawah penjajahan British tetapi tauke filem dari Hong Kong dan pengarah filem yang dibawa dari India menghasilkan filem berbahasa Melayu – mendapat sambutan dan mencipta survival filem Melayu hingga mencetuskan suasana zaman kegemilangan filem Melayu pada era 1950-an dan 60-an. Ketika itu juga penggunaan bahasa Ingeris lebih dominant dalam urusan rasmi seharian dengan kerajaan Inggeris dan penggunaan bahasa Mandarin lebih menguasai ekonomi menerusi peniaga Cina yang mendominasi dan memonopoli kegiatan perniagaan di bandar dan pekan utama di negara ini terutama Singapura, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh, Melaka dan bandar-bandar lain.

Seperti juga filem arahan Afdlin Shauki yang memuatkan elemen perpaduan kaum yang lebih natural dan jujur menerusi karyanya, Papadom dan Buli Balik, ia lebih realistik meskipun bahasa pengantarnya ialah bahasa kebangsaan – bahasa Melayu atau bahasa Malaysia. Ada andaian untuk menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar untuk filem tempatan kerana alasan ia lebih bersifat universal dan boleh memberi jaminan ke pasaran antarabangsa. Teori ini selalunya diputar-belitkan dan belum terbukti filem Malaysia yang menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya atau lebih separuh isi filemnya mampu mencapai sambutan di pasaran luar negara. Kita lihat apa yang berlaku terhadap filem The Red Kebaya serta banyak lagi filem - filem lain terutama daripada sentuhan pengarah muda atas nama generasi karyawan filem indie tetap belum dapat membuktikan secara meyakinkan mengenai teori ini. Begitu juga filem Hikayat Merong Mahawangsa (2009) yang dikatakan menggunakan lebih 80 peratus dialognya dalam bahasa Inggeris untuk tujuan pemasaran di luar negara. Kita tunggu dan lihat sejauh mana filem arahan Yusry KRU itu boleh mencipta sejarah baru? Atau, mungkin kelak terpaksa juga menggigit ibu jari!

Untuk kepentingan bersama atas nama sinema nasional, filem Malaysia harus juga berpaksikan kepada hakikat dan realiti di negara ini. Jika negara jiran lain yakin dengan bahasa rasmi negara masing-masing untuk menghasilkan filem atas semangat bahasa kebangsaan mereka - maka seni filem juga boleh membantu untuk membentuk semangat perpaduan atas nama kaum dan agama. Memang tugas filem bukan untuk mempromosikan bahasa tetapi sekurang-kurangnya atas semangat 1Malaysia – perpaduan kaum itu boleh dicetuskan dengan semangat murni menerusi penggunaan bahasa kebangsaan. Selain bahasa kebangsaan, elemen seperti falsafah Rukun Negara juga harus diterapkan dalam filem Malaysia meskipun apa saja cerita yang dipaparkan. Konsep perpaduan, integrasi nasional, masyarakat majmuk dan kebebasan berkarya dengan menghormati sikap antara kaum yang ada mampu menjadikan filem di Malaysia lebih bertanggungjawab bukan saja kepada pengkarya tetapi untuk masyarakat dan negara. Gagasan 1Malaysia harus diterjemahkan dengan kesedaran bahawa filem meskipun berkisarkan budaya dan pemikiran yang berbeza tetapi ia menyatu dan mengakrabkan hubungan rakyat di negara ini.

Filem tetap berdiri dengan sendirinya selagi ia mendapat sokongan daripada masyarakat dan selagi ia dekat di hati mereka – meskipun apa saja alasan diberikan. Filem Melayu boleh mendapat sokongan bukan Melayu, filem Cina dan India tempatan juga boleh memikat bangsa Melayu dan etnik lain selagi apa yang dipaparkan itu memenuhi cita rasa dan titik pemikiran dan spiritual yang bersatu sebagai produk yang memberi kesan ermosi dan menghiburkan. Mampukah perfileman kita era baru mampu memenuhi kehendak ini?

0 comments: