.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, June 30, 2010

0 10 Artis terkaya Amerika pada pertengahan tahun 2010 didahului Oprah dan tangga ke-10 ialah Madonna

Oprah dinobat artis berpengaruh


2010/06/30
WASHINGTON: Pengacara rancangan bual bicara popular Amerika Syarikat, Oprah Winfrey dinobatkan sebagai selebriti paling berpengaruh dunia, kali keempat beliau memenangi gelaran itu.

Menurut tinjauan majalah Forbes, Oprah, 56, yang akan melancarkan rangkaian televisyen sendiri tahun depan mencatatkan pendapatan AS$315 juta (RM1 bilion) tahun lalu, menyingkirkan Angelina Jolie yang menduduki tangga teratas pada 2009 dan kini merosot ke tangga ke-18. Di tempat kedua di belakang diva rancangan bual bicara itu ialah penyanyi popular Beyonce Knowles yang meraih pendapatan AS$87 juta (RM278 juta), berikutan pendapatan yang diraihnya melalui hiburan dan empayar fesyen. Pengarah James Cameron, yang meraih pendapatan daripada filem Avatar yang memecah rekod menduduki tempat ketiga dengan pendapatan AS$210 juta (RM672 juta).

Kedudukan selebriti yang terbabit dalam tinjauan itu berdasarkan pendapatan mereka sejak 12 bulan lalu selain pertimbangan diberi kepada rujukan, keratan akhbar, siaran media elektronik dan liputan majalah utama yang diterima mereka, kata Forbes.

Di kedudukan keempat ialah penyanyi baru yang sensasi serta seorang wanita gilakan fesyen, Lady Gaga.

Dengan pencapaian cemerlang dalam muzik dan jelajah terbesar, penghibur kelahiran New York itu memperoleh AS$62 juta (RM198 juta) sepanjang tahun lalu.
Pemain golf, Tiger Woods terus mengekalkan kedudukan beliau walaupun laporan sensasi mengenai hubungan luar biasa beliau bersama belasan wanita, dengan berada di kedudukan kelima atas perolehannya AS$105 juta (RM336 juta) tahun lalu, walaupun menarik diri daripada perlawanan selama enam bulan.

Menduduki senarai 10 teratas termasuk penyanyi Britney Spears yang berada di tempat keenam dan penyanyi rock Ireland, U2 di tempat ketujuh.

Aktres yang memenangi hadiah Oscar, Sandra Bullock yang turut mendapat perhatian berikutan kecurangan suaminya, berada di tempat ke lapan tahun ini berbanding tempat ke-92 tahun lalu dengan meraih pendapatan AS$56 juta dolar (RM180 juta).

Aktor Johnny Depp berada di tempat kesembilan manakala penyanyi Madonna jatuh dari tangga ketujuh pada 2009 dan berada di tempat ke-10 dengan pendapatan AS$58 juta (RM185 juta). – AFP

0 comments: