.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, May 01, 2010

0 Sejarah 131 tahun bagi Fulham. Jika Liverpool menang, tentu luar biasa pula pentas final. Dan ia pengubat duka liga juara-juara tiada wakil di EPL

Fulham cipta sejarah 131 tahun


2010/05/01



PEMAIN Fulham Simon Davies (tengah) meraikan jaringannya ketika bertemu Hamburg, kelmarin. Liverpool hampa dinafikan tiket final Liga Europa oleh Atletico Madrid

LONDON: Pasukan kurang ternama, Fulham mara ke final Eropah pertama dalam sejarah 131tahun mereka, tetapi musim mengecewakan Liverpool bertambah buruk apabila Atletico Madrid menamatkan impian untuk menyaksikan pertembungan sesama kelab Inggeris dalam final Liga Europa. Pengurus Fulham, Roy Hodgson menyanjung semangat kental anak buahnya ketika melengkapkan kemaraan ke final, 12 Mei ini dengan kemenangan 2-1 ke atas Hamburg di Craven Cottage. Pasukan Liga Perdana yang tidak disandarkan sebarang harapan itu kelihatan akan tersingkir daripada kejohanan dengan baki 21 minit pada timbal balik kedua separuh akhir, kelmarin.

Tetapi barisan Hodgson, yang kehilangan penjaring terbanyak Bobby Zamora akibat kecederaan pada awal separuh masa kedua, menemui semangat baru untuk bangkit daripada gol babak pertama Mladen Petric, hasil jaringan lewat Simon Davies dan Zoltan Gera.

The Cottagers sudah menyingkirkan juara bertahan Shakhtar Donetsk, gergasi Itali, Juventus dan juara Jerman, Wolfsburg dalam perjalanan umpama kisah dongeng itu.

Fulham belum pernah menang anugerah besar di tempat sendiri atau luar negara, tetapi akan bertanding dalam final Eropah pertama, menentang Atletico di Nordbank Arena, Hamburg pada 12 Mei ini.
Bekas bos Inter Milan, Hodgson berkata: “Saya rasa ia adalah persembahan hebat. Permainan agak seimbang tetapi secara tiba-tiba kami ketinggalan satu gol dan ia adalah jaringan di tempat lawan.

“Mudah untuk hilang punca dan melupakan segala perancangan awal tetapi kami tidak membiarkannya berlaku dan berjaya bangkit. Saya fikir kami berhak menang.

Di Anfield, gol Diego Forlan pada minit ke-102 menamatkan harapan Liverpool untuk merangkul trofi pertama dalam empat tempoh tahun ketika barisan Rafa Benitez dinafikan tempat ke final oleh Atletico Madrid berdasarkan peraturan gol di tempat lawan. – AFP

0 comments: