.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, May 15, 2010

0 Militan adalah racun dunia, memalukan bangsa, memalukan agama. Sebaiknya tanya apa sumbanganmu kepada negara bukan apa sumbangan negara ke atasmu?

Militan Indonesia dipercayai mahu serang Susilo, Obama

JAKARTA 14 Mei - Polis Indonesia mematahkan komplot oleh puak militan untuk membunuh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, pegawai kerajaan dan tetamu asing dalam serangan semasa sambutan hari kemerdekaan pada 17 Ogos ini.

Ketua Polis Indonesia, Bambang Hendarso Danuri (gambar) berkata, militan merancang serangan itu dengan mendapat inspirasi daripada serangan yang membunuh 166 orang di Mumbai, India pada November 2008.

"Mereka merancang untuk membunuh Presiden, pegawai kerajaan dan tetamu asing yang menghadiri sambutan hari kemerdekaan," kata Bambang pada sidang media di sini hari ini.

Militan Indonesia 'merancang beberapa pembunuhan di Jawa dan Jakarta dengan warga asing terutamanya rakyat Amerika menjadi sasaran utama mereka, selain Presiden Indonesia', katanya.

Mereka juga merancang untuk menggempur hotel-hotel dengan meniru serangan di Mumbai, dan jika serangan-serangan itu berjaya, puak militan akan mengisytiharkan Indonesia sebagai sebuah negara yang menjalankan pemerintahan Islam, tambah beliau.

Ketua Polis itu bercakap pada taklimat mengenai siri serbuan yang dilancarkan oleh polis antikeganasan baru-baru ini, berikutan penemuan sebuah kem latihan militan di Aceh pada Februari lepas.

Bambang berkata, 58 suspek pengganas ditangkap dan 13 lagi dibunuh dalam serbuan sejak tiga bulan lalu.

Sementara itu, pakar berkata, serbuan polis baru-baru ini menunjukkan militan di Indonesia mungkin menukar strategi daripada melancarkan serangan bom kepada pertempuran bersenjata ala tentera.

"Itu cara paling berkesan untuk menyerang warga asing tanpa membunuh penduduk awam Indonesia," kata Noor Huda Ismail daripada Institut bagi Memupuk Keamanan Antarabangsa.

Katanya, 'impian' militan ialah membunuh Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama yang dijadual melawat Indonesia pada pertengahan Jun ini.

Sebelum itu, pakar perisikan, Mardigu Wowi Prasantyo yang mengikuti siasatan polis, berkata, Obama adalah antara individu yang dipercayai menjadi sasaran puak militan yang ditangkap dalam serbuan polis baru-baru ini. - AFP/Reuters

0 comments: